לתרומות לחץ כאן

ערב פסח שחל בשבת – המצות מוקצה מחמת חסרון כיס?

שאלה:

חפץ המוגדר כ"מוקצה מחמת חסרון כיס", אין לטלטלו גם לא לצורך גופו או מקומו.
השאלה:
האם זה נכון לכל הדעות שלגבי כל סוגי המצות,
[כולל מצה שמורה עבודת יד, שהינה המצה מהסוג היקר מבין סוגי המצות הנפוצים],
רק בשבת שחל בה ערב חג הפסח, יש להחמיר שלא לטלטל את המצות לליל הסדר?
אבל בשבתות שבתוך 30 יום קודם החג, שאז רק מצד המנהג המצות אינן נאכלות,
כיוון ש-כן ראויות לקטנים האוכלים מצות בימים אלו, לכן כן יש מקום להקל להתיר לטלטל אותן בשבת?
בערב חג הפסח שלא חל בשבת, המצות אינן מוקצה מחמת חסרון כיס?
אם זה נכון שהן מוקצה מחמת חסרון כיס, כיצד מזיזים את המצות בשבת שחל בה ערב-פסח?
מסדרים אותן על השולחן לפני כניסת השבת? ואם שכח לסדר אותן מה יקיים?
תודה.

תשובה:

שלום וברכה

מי שיש לו מצות מצוה – שנאפות אחרי חצות לצורך ליל הסדר, או שיש לו מצות יד המיועדות לו דוקא לליל הסדר ושאר כל השבוע הוא אוכל מצות מכונה, כמו שנוהגים רבים, אותן מצות יד אכן נחשבות לו מוקצה ואין לטלטלן בשבת, אבל אר מצות, או מי שאוכל מצות יד כל החג וזה לא מיועד לו דוקא למצוות הסדר, הן לא נחשבות לו מוקצ כיון שיכול לתת מהן לגוי או לבעלי חיים.

[בכל מקרה לא מסדרים את שולחן הסדר לפני צאת השבת משום איסור הכנה משבת לחול].

מקורות:

פרי מגדים סי' תמד א"א ס"ק א.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל