לתרומות לחץ כאן

קישוט עוגה בשבת / מציצת איגלו – מחיקת אותיות

שאלה:

שלום לכבוד הרב, כמה שאלות בבקשה:
א. האם מותר לזלף סירופ שוקולד על גלידה בצורה אקראית, אבל יש לי עניין בהם לקישוט הגלידה.
ב. האם מותר למצוץ איגלו כאשר בסופו של דבר האותיות והציורים על השקית נמחקות ע"י המציצה.

תשובה:

1. קישוט אקראי בצורות שאין בהן משמעות אין בו איסור כותב בשבת.

2. מדובר במקרה הגרוע בפסיק רישא דלא ניחא ליה באיסור דרבנן. בענין זה נחלקו הדעות, אבל כאן שלא בטוח שזה באמת פסיק רישא, וגם כל מציצה בפני עצמה לא פועלת את זה, המיקל יש לו על מה לסמוך, אף כי הייתי מצפה מגופי הכשרות שיעשו משהו בענין זה…

מקורות:

לגבי פסיק רישא דלא ניחא ליה באיסור דרבנן:

כידוע בספר התרומה, אוסר לסגור תיבה קטנה שיש בה זבובים, ומדבריו מבואר שפסיק רישא דלא ניחא ליה בדרבנן אסור. וכ"כ הב"ח וכן פסק הרמ"א שטז, ג, ומ"ב שם טז. אמנם יש שהקלו בזה, ראה מגן אברהם (שיד, ה), תורת שבת, שואל ומשיב קמא (א, רי), מהרש"ם ה, מח, באר יצחק או"ח טו (ועיין ביבי"א ח"ה כז, א). וכן דעת החיי אדם שהביא המשנה ברורה שם. וראה עוד במשנה ברורה שכא, נז, ושעה"צ סח, עפ"י הבית מאיר, שבמקום הצורך אפשר להקל בזה. וכיוצא בזה כתב מ"ב שלז, יד, ושעה"צ נז, שלכתחילה אין כדאי להקל בזה. ובנשמ"א ל, א, היקל במקום צער, והביאו המשנה ברורה שטז שם, לענין מקום קר שרוצים לסגור בו חלון וציפור תיצוד בו בצידה דרבנן. וביבי"א ח"ה כז-ל, הרחיב בזה וסיכם שבשעת הצורך אפשר להקל.

 

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. ציור חסר פשר כגון זה הוא בעצם ציפוי עוגה ולא כתיבה, רק זה נעשה עדין ואסטטי, קו שנכתב לשם קו יש בזה איסור דרבנן, ראה משנה ברורה שמ ס"ק כד.

  2. א. לא הבנתי, סוף סוף אני רושם קו, ומעונין בו לקישוט, ומה זה שונה משריטה בקרש לסימן, האם כת"ר מתכוון לחלק בין קישוט לסימן. ומש"כ כת"ר שזה רק ציפוי, אזי גם אם יעשה צורות יפות נאמר שזה רק ציפוי.
    ב. לגבי איגלו, האם אפשר לדמות זאת לאכילת עוגה שרשומים בה אותיות שהמ"ב מיקל, או שנאמר שאין זה נחשב מחיקה תוך כדי האכילה כבעוגה, אלא רק פעולה נלוית לאכילה.
    תודה רבה.

  3. ההגדרה בזה היא באמת עדינה ולא חד משמעית, כלומר מי שרוצה לשרטט קו זה אסור מדרבנן וכמו שציינתי מדברי המשנה ברורה, אבחל מי שבעם רוצה קצפת ואין לו הקפדה איך בדיוק זה יראה, העיקר שיהיה אסטטי ומסודר על העוגה, אבל אין הקפדה על קו מסויים ואיך בדיוק, הוא פשוט מזלף, זה מותר.
    לכאורה זו פעולה הנלוית.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל