לתרומות לחץ כאן

אמירת "ברוך המבדיל בין קודש לחול" באמצע התפילה, מועיל?

שאלה:

שלום כבוד הרבנים.

אם בסוף השבת או יום טוב, אני צריך לברך "ברוך המבדיל בין קודש לחול" (בלי שם ומלכות) כדי לעשות מלאכות, האם זה מועיל אם אני אומר אותו משפט מתי שאני רוצה, גם בין ק"ש וברכותיה ותפילת שמונה עשרה למשל, או אני חייב לומר "ברוך המבדיל בין קודש לחול" ממש לפני התחלת התפילה (דהיינו לפני "והוא רחום") או ממש אחרי גמר התפילה (דהיינו אחרי "עלינו לשבח")?

תודה מראש.
כל טוב.

תשובה:

שלום וברכה

ראשית אסור לומר משפט זה בתוך התפילה, שהרי אסור להפסיק בדיבור מברכו עד אחרי שמונה עשרה! שנית, אם הבדלת בתפילה כדין – אמרת אתה חוננתנו, אתה לא צריך לומר ברוך המבדיל כדי לעשות מלאכה. במידה ושכחת לומר אתה חוננתנו, אתה יכול לומר אחרי התפילה מתי שתרצה ברוך המבדיל ואז אתה מותר בעשיית מלאכה, כמובן אחר כך יש להבדיל על הכוס.

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. כבוד הרב אמר: "אתה יכול לומר אחרי התפילה מתי שתרצה ברוך המבדיל ואז אתה מותר בעשיית מלאכה […]".
    "אחרי התפילה", זאת אומרת אחרי העמידה, נכון?

    תודה רבה.

  2. אפשר גם אחרי התפילה ממש אין לזה זמן. רק אסור לעשות מלאכה אם לא אמרת אתה חוננתנו ולא אמרת ברוך המבדיל לפני כן.

  3. ואם אמרתי "אתה חוננתנו" בתפילה, אבל באמצע התפילה, הייתי צריך להפסיק כדי ללכת לשירותים, האם אמירת "אתה חוננתנו" מועילה ואפשר לעשות מלאכות (להדליק את האור למשל) גם אם לא סיימתי להתפלל?

    תודה רבה.

  4. יש כללים מה עושים כשזה קורה באמצע התפילה, לא הולכים וגמרנו לא מתפללים יותר הערב… בכל מקרה מסתבר שזה לא פחות מברוך המבדיל.

  5. לא נראה לי שהוא התכוון שהוא יפסיק בתפילה וזהו, רק כשנכנס לשירותים (כמובן שזה מותר רק לאונסו ממש) הוא רצה להדליק את האור…

    אם מותר לי להעיר (מניסיון בשאלות אחרות), על כבוד הרב/נים לעיין קצת יותר בכוונת השואל…

    בכל מקרה תודה על האתר הנפלא.

  6. יישר כח על ההערה החשובה אבל אחרי שקראתי שוב ושוב את שאלתו לא הבנתי מנין לקחת מסקנה זו, הסיפור שתיארת הופיע רק בתגובות, קרא שוב את השאלה. עכ"פ אני שמח תמיד שמעוררים את תשומת ליבי, זה עוזר. תודה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל