לתרומות לחץ כאן

הדלקת נרות חנוכה במקום ציבורי שיש גם מניין לתפילה

שאלה:

מה הגדרה של "בית הכנסת" להדליק נרות חנוכה?
באולם חתונות, שתמיד יש מנינים לערבית [אחרי או לפני החופה].. האם העובדה שיש תפילה בציבור במקום באופן קבוע מאפשר הדלקה של פרסומה ניסה [עם ברכות]

תשובה:

שלום וברכה

תפילה אקראית שלך מנחה ערבית אין לה דין בית כנסת, ואין להדליק שם בברכה, ונציין השיטות:

בשו"ת מנחת יצחק (ח"ו, סימן סה, אות ג) כתב: "הנה כמה דחקו רבותינו למצוא טעם על ברכה זו בביהכ"נ כמבואר בתשובת הריבש ובתשובת החכם צבי, ואיך יעלה על הדעת לחדש מעצמנו מה שלא שערו אבותינו".

גם בשו"ת ציץ אליעזר (חלק טו, סימן ל) כתב שיש להימנע מכך: "ברור הדבר שאין לברך, ופוק חזי כמה דיות נשתפכו בקשר למנהג ההדלקה בבית הכנסת ואיך שאפשר לברך על כך, וכמה מגדולי דורות הקפידו באמת שלא לברך על ההדלקה בביהכ"נ [הגם שלמעשה כן מברכין כפסק הש"ע] יעויין וכו', על כן ברור ופשוט הדבר שאין בכחנו להוסיף עוד ולהנהיג להדליק ולברך על הדנ"ח במסיבות". וכן הורו פוסקים נוספים: שו"ת שבט הלוי ח"ד, סימן סה; שו"ת תשובות והנהגות ח"א, סימן שצח; ועוד.

בשו"ת תשובות והנהגות הנ"ל הוסיף שאפילו אם נתקבצו כדי להתפלל, נראה שאין לברך, כי לא תיקנו אלא בבית הכנסת.

מנגד, בשו"ת אז נדברו (ח"ה סימן לז; ח"ו סימן עה) כתב שמותר לברך על הדלקת נרות בכיכר העיר, משום שעיקר התקנה של נר חנוכה היא הדלקה בחוץ, ומשום פרסום הנס. אך כל זה הוא דווקא בכיכר העיר, ואילו במקומות ציבוריים אחרים כתב במקום אחר (חלק יא, סימן לב) ש"לא מלאני לבי לפסוק דבכל מקום שמתאספים שם שיש לברך, ולא פסקתי לברך אלא אם מתאספים ברחובה של עיר".

עם זאת, קשה לומר שמי שבירך במקום ציבורי, תהא ברכתו לבטלה, שכן לפי דברי הכל בו (כפי שהביא הבית יוסף) עצם הברכה יש בה פרסום הנס, ומשמע שדי בכך להפקיע את הברכה מגדר ברכה לבטלה (וצ"ב בזה, שבוודאי אינו יכול לברך סתם כדי לפרסם את הנס).

בשו"ת יביע אומר (ח"ז, סימן נז, אות ו) לימד זכות על הנוהגים לברך, וציין לדברי ה'משנת יעקב' (הלכות חנוכה, עמוד רס) שכתב שיש לברך, "כי פעמים רבות הפרסום במסיבות אלה גדול ביותר, אפילו מן הפרסום של בהכ"נ, מהקהל הרב הנוהר לשם". וסיים: "ואחרי הודיע ה' אותנו וכו' נראה שהנוהגים לברך על הדלקת נרות חנוכה במסיבות כאלה, יש להם על מה שיסמוכו, כיון שיש בזה משום פרסומי ניסא. ומה טוב להתפלל שם תפילת ערבית בצבור מיד לאחר ההדלקה, וכפי שנוהגים בבתי הכנסת" (אך לדברי הרב שטרנבוך הנ"ל לא תועיל עצה זו).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל