לתרומות לחץ כאן

הדלקת נרות חנוכה בחדר המדרגות

שאלה:

אני בן עדות המזרח , נודע לי שיש חשש ברכה לבטלה על חנוכיה שהודלקה בחדר המדרגות המשותף לדיירי הביניין … רציתי בבקשה לעיין במקורות לסוגיה להלכה למעשה בימנו, ואם יש מתירים בדבר מפוסקים עפ"י מר"ן השו"ע ופוסקי עדות המזרח… תודה.

תשובה:

שלום וברכה

כיון שלא הבנתי את המקרה המדוייק עליו אתה מדבר אנסה להשיב לפי שני המצבים האפשריים:

עיקר מצות נר לחנוכה להדליק על פתח ביתו מבחוץ כדי לפרסם את הנס לבני רשות הרבים, ומי שאין לו פתח מדליק בחלון הפונה לרשות הרבים. כלומר, בפירסום הנס יש לנו שני דינים: 1. שיהיה מתוך ביתו החוצה, ולא סתם כך לתלות חנוכיה באמצע הרחוב וכדומה. 2. שהפירסום יהיה לבני רשות הרבים.

כאשר אתה מדליק את החנוכיה בפתח חדר מדרגות הפונה לרשות הרבים, יש כאן שאלה גדולה ולדעת הרבה פוסקים היא ברכה לבטלה. משום שחדרי המדרגות בזמנינו לדעת החזון איש ורבים ההולכים בעקבותיו, אין להם דין חצר שעליו אמורים דברי הגמרא. החצרות שלהם היו כאלו המשמשות כחלק מדיורי הבית, אוכלים שם בקיץ, מכבסים שם מאחסנים שם כלים ועוד, חדרי המדרגות שלנו מיועדים בעיקרם רק למעבר, ממילא, כיון שזה לא חל מהבית וזה גם לא חצר, לא ניתן להדליק שם. ולכן ההנהגה הרווחת בבנינים משותפים להדליק בחלון הפונה לרשות הרבים. היחיד שסבר שחדר המדרגות בפתחו הפונה לרשות הרבים הוא המקום האידיאלי להדלקה וחלק על הסרא הנ"ל, הוא הגרי"ש אלישיב. אבל כיון שזה נתון במחלוקת ולדעת הרבה פוסקים לא ניתן להדליק שם, זה יכול להיות רק אופציה להידור, להדליק גם שם ללא ברכה, אבל לא לקיים שם את עיקר המצוה.

אם כוונתך להדליק בפתח הדירה הפונה לחדר המדרגות, יש בעיה אחרת, הפירסום הנס שלך הוא אמנם מהבית, אבל הוא לא פונה לרשות הרבים אלא למום שנחשב רשות היחיד ובבעלות אנשים יחידים, ולכן, רק מי שדירתו למעלה מעשרים אמה ואין בנינים ממול כך שההדלקה בחלון מבחינתו אינה פירסום לבני רשות הרבים, ידליק שם כדי לפרסם לפחות לשכנים, כך הורה הגר"ע יוסף זצ"ל על פי דברי הפרי חדש בענין זה.

מקורות:

ראה עוד אור לציון ח"ד פרק מב סעיף ה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל