לתרומות לחץ כאן

צירוף מאכלים לקביעות סעודה

שאלה:

אם אני אוכל קרקרים (פת הבאה בכיסנין) בשיעור כזית תוך כדי אכיל"פ, ומייד לאחר מכן אני אוכל סעודה דשנה, שיש בה שיעור קביעת סעודה.
אך בסופו של דבר מדובר בכזית של פת הבאה בכיסנין בלבד.
האם יש לברך המוציא וברכהמ"ז בכהאי גוונא?

תודה מראש.

תשובה:

יש שהחמירו שכל מאכל מצטרף להשלים למזונות לשיעור קביעות סעודה, גם ירקות, וזו חומרא גדולה, וכן דעת המגן אברהם. אמנם הגרי"ש אלישיב היה מורה שלא לחוש לשיטה זו אלא באופן שאוכלים שיעור 4 כביצים מהמזונות [אף שלבני אשכנז לא די בכך לקביעות סעודה שאר המאכלים מצטרפים] לבני ספרד שבלאו הכי מברכים ברכת המזון על שיעור 4 כביצים אין לזה כל כך משמעות.

ההנהגה הנכונה כאשר מדובר במאכלים עם ברכה אחרונה שונה, לברך על המחייה אחרי הקרקרים לפני שאוכלים שאר מאכלים, וכך לא נכנסים לספק, אבל זה לא יעזור אם גם בהמשך הארוחה יש דברים שברכתם מזונות גם אם אינן ספק פת, נניח פסטה. 

מקורות:

על המחמירים ששאר מאכלים מצטרפים למזונות להשלים השיעור, ראה משנה ברורה סי' קסח ס"ק כד, וראה בברכי יוסף שם ס"ק ו שחולק, וראה שש"כ פרק נב הערה קלד שגם המגן אברהם החמיר בזה רק במה שאוכלים ממש יחד עם המזונות, וע"ע שבט הלוי ח"ז סי' כה, וראה עוד חזון איש סי' לד ס"ק ד. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל