שאלה:
קראתי בשם ר’ חיים קנייבסקי זצקו”ל שאסור לענוד שעון יד משום לא תלבש ושאסור שהכפתורים יסגרו את צד שמאל על צד ימין הן משום חוקות הגויים והן משום שיש להגביר את מידת החסד שמרומז בימין על מידת הדין המרומז בשמאל ולפי הכתוב שם הוא מאוד הקפיד על שני הדברים הללו וכשרכשו לו חולצות הפכו לו את הכפתורים לצד השני. שאלתי היא האם הרבנים שמעו על כך והאם זה נפסק להלכה? ועל סמך מה נהוג להקל בזה?
תשובה:
אלו הנהגות שנהג בהם, אינני יודע אם באמת חשש בזה לאיסור או שזו היתה מלחמתו במודרנה, ודאי לפי כללי ההלכה הידועים קשה מאוד לומר ששעון יש בזה חשש לא ילבש, שהרי מדובר בשעון גברי, וכן מצינו לכל גדולי הפוסקים שענדו שעון, הגרי"ש אלישיב והגר"ע יוסף ואחרים, מכל החוגים והזרמים, כך שאין שאלה על מה סומכים, זו היתה חומרא שהוא אחז ממנה.
יישר כוח. ומה בקשר לשאלה השנייה?
גם בזה, חוקות הגויים לדעת הב"ח זה רק כשעושים כדי להתדמות להם, כמו כן דבר שאינו מאפיין גויים, חולצה רוכסים בצורה מסויימת מטבע ברייתה וזה נכון לגבי כלל החולצות של יהודים ושל גויים ואין כאן משהו שמאפיין מנהג גויים, אין בזה חשש, אבל חסידים כבר החמירו בדברים הללו, אלא שאלו חומרות שאין להם גדר הלכתי.
השאר תגובה