שאלה:
לאחר לימוד הבנתי שטעיתי כאשר עשיתי אתמול הבדלה על היין על כוס חד פעמית מנייר ולא מפלסטיק.
האם כדי לצאת ידי חובת כל הפוסקים עלי לעשות מחדש הבדלה על כוס רגילה בלי שם ומלכות ולהרהר במחשבה שם ומלכות- עם תנאי כדי למנוע שיחשב כברכה לבטלה?
האם זה מותר כדי לצאת מהספק?
תשובה:
אין צורך. להבא עדיף כוס זכוכית, ובדיעבד כוס חד פעמית פלסטיק.
אין צורך אבל מותר מצד מידת חסידות כדי לצאת ידי חובת כל הפוסקים או שגם עם תנאי זה חשש ברכה לבטלה?
אין צורך כלל.
זה הדין בגלל שבמקרה שלי אני חושש יותר מדי מספקות הלכתיים ואכן מאובחן כסובל מאו סי די OCD או שזה הדין הרגיל לכולם- שאפילו מצד מידת חסידות אין צורך כלל?
זה לכולם ובפרט לך.
אבל בכל מקרה אין בעיה של ברכה לבטלה אם אני עושה תנאי בברכה ורק מהרהר במחשבה את השם ומלכות?
נכון
מה הגדר בזה: בכל ספק ברכות- במקום ספק דרבנן לקולא יש מידת חסידות לנהוג ככה ולברך עם תנאי כשרק מהרהר במחשבה שם ומלכות?
אין מידת חסידות כזו, שאלת אם מותר לך אמרתי מותר, אתה שואל אם צריך אמרתי לך חד משמעית שלא צריך.
בכל מקרה, כיוון שאחרי יום שלישי פקעה חובת ההבדלה גם אם לא הבדיל במזיד גמור חלילה, ממילא גם אם מברך עם תנאי ומהרהר במחשבה את השם ומלכות- זה אסור באיסור גמור מצד שזה הופך לחשש ברכה לבטלה כי אין משמעות לתנאי וממילא חוזר החשש על הצד שזה נחשב כדיבור ממש ואיסור ברכה לבטלה ממש.
הבנתי נכון?
יתכן.
האם יש פתרון לזה בכך שיחליט להשתמש בכוס החד פעמית אפילו עשויה מקרטון ולא מפלסטיק כמה פעמים- ועל ידי כך תיחשב כלי לכל הפוסקים?
לא נראה שיעזור.
רק לא הבנתי את תשובתכם לגבי ברכה בלי שם ומלכות אחרי יום שלישי: אם בשם ומלכות זה וודאי ברכה לבטלה כי פקעה חובת ההבדלה אז מה מועיל התנאי בברכה בלי שם ומלכות ועל הצד שזה נחשב ברכה- זה ברכה לבטלה בוודאי.
הבנתי נכון?
אתה מתנה שלא יחשב לך כדיבור אבל מה תתנה אחרי יום שלישי?
זו היתה כוונתי.
שכיוון שפקע החיוב בהבדלה אחרי יום שלישי- אין משמעות לתנאי שיחשב כדיבור על הצד שיש חיוב הבדלה ולכן נחשב כאילו לא היה תנאי בכלל- וממילא חזרנו למצב הרגיל של החשש שזה נחשב כדיבור וממילא יש צד של חשש לברכה לבטלה ממש.
הבנתי נכון?
לא בהכרח.
השאר תגובה