לתרומות לחץ כאן

הכנה מקודש לחול במוצ"ש / סידור בית הכנסת

שאלה:

שלום,
בבית הכנסת אצלנו ישנו אוהל חיצוני ובו נוהגים לסעוד סעודה שלישית בשבת, הסעודה מסתיימת לקראת השקיעה וכולם עוזבים את המקום ולא חוזרים אליו יותר באותה שבת.
גבאי בית הכנסת שממהר לביתו במוצ"ש מתחיל לנקות את המקום כבר בבין השמשות של מוצ"ש על מנת שלא יתעכב בניקיון בצאת השבת.
ידוע שלא גזרו על השבות בבית השמשות וההכנה הנ"ל הינה איסור דרבנן אולם הרי צריך לאתר סניף נוסף להתיר כגון שהשבות תהיה לצורך השבת או דבר מצווה וכו.. אולם פה המצב גרידא לצורך מיעוט בטרחה במוצ"ש.
מה הפתרון לבעיה? האם ניתן לבקש מהגבאי שיישב בעורמה בצאת השבת במקום במשך 5 דקות ויקרא תהילים וכו…?

תשובה:

אין פתרון מושלם לבעיה, כיון שגם אם ישב שם דנו הפוסקים אם יועיל שיש דעת הסוברים שבן השמשות הוא כהרף עין, הנושא הזה נדון בהרחבה לגבי הדלקת נרות בלילה שני של ראש השנה לפני צאת הכוכבים. ואף שיש מקילים במלאכה דרבנן באופן זה שנהנה בין השמשות,לא מומלץ, בפרט כאן שנראה שזה יותר הערמה… כמובן בלי שנהנה ודאי אסור.

העצה הנכונה זה לעזור לגבאי! אחרי תפילת ערבית חמישה אנשים יסייעו לו להשיב את הסדר אל כנו וביחד זה יקח דקות ספורות בעז"ה.

מקורות:

כתב רבי עקיבא בנדרים ס"ט: בין השמשות צריך להיות אסור דלמא בשעת בישול הוי יום ומיד אח"כ לילה ואין לומר דהוי ס"ס דלמא עדיין יום ואת"ל לילה דלמא בשעה שבישל גם היה לילה דמ"מ הוי ס"ס בדבר שיש לו מתירים דאפשר לבשל בלילה ואסור, וממילא ה"ה נר אסור להדליק בבה"ש, אך סיים דהפוסקים היו צריכים להשמיענו דבר זה, וצ"ע.

אבל באליה זוטא (תפ"ח סק"ב) התיר להדליק נר בבה"ש, וכ"מ מהמ"ב תקי"ד ס"ק ל"ג, וכן דעת החזו"א (ארחות רבינו ח"ב עמ' ק"ד) שמותר כיון שההנאה מהאור מגיעה מיד.

אבל הגרשז"א (יו"ט שני כהלכתו פ"א הערה כ"א) החמיר בהדלקת הנר בבה"ש דהוי איסור דאורייתא והיקל במלאכה דרבנן וכן הביא שם מהגריש"א זצ"ל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל