לתרומות לחץ כאן

הבדלה על ידי אדם חילוני

שאלה:

שבוע מבורך כבוד תורתכם,

שאלה קצת עדינה.
הכוונתי יהודי "תועה" באמירה של מוצאי שבת. תהיתי האם אמירת ברוך המבדיל בין קודש לחול של חילוני שלא שומר את השבת היא בכלל סוג של "מזכרת עוון" שכזו? זאת אומרת נתקלתי פה בשו"ת שיש להימנע מקידוש של יהודי שלא שומר שבת בפרהסיה, אז אם ניקח את אותו מקרה בוחן, איך מתקבלת הודיה זו של ברוך המבדיל, ובכלל הבדלה בשם ומלכות?

תודה רבה לכם

תשובה:

לא היתה הכוונה שלנו שקידוש של אדם כזה אינו נכון וטוב, אלא שמחמת היותו "מומר" בהגדרה ההלכתית הוא לא מוציא אחרים ידי חובתם, וזה נכון גם לגבי הבדלה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה כבוד הרב, כן זה קל היה לי לתפוס.

    לא שאלתי טוב לצערי, כיוונתי יותר לדעת האם כשאני מלמד/מכוון אדם כזה לומר "ברוך המבדיל…" אין פה איזה תקלה מצידי כי למעשה הוא יודע שהוא לא שמר את השבת אזי מה מקומה של ההבדלה בעיני השם?

    [תוך שאני כותב, צצה לי מעין מחשבה מעניינת שכזו, שאולי אפילו כל קדושת השבת כולה עלולה לעטוף אותו בכלל בהבדלה, כי המפגש היחיד שלו עם קודש.]

    אבל לגופו, אין פה משום מלמד אותו לעשות מצווה אך שבאה בעבירה? או משהו בסגנון, טובל וש… בידו..?

    תודה רבה לרב

  2. מה שהזכרת ודאי אינו סיבה, אמנם יש שדנו אם שייך הענין של הבדלה באדם שבלאו הכי לא שמר שבת, ראה ס' פותח שערים מערכה ה', אולם למעשה הכרעת הציץ אליעזר חי"ב סי' לח ועוד אחרונים שחייב להבדיל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל