לתרומות לחץ כאן

קנס בגין איחור המושאל שהצטבר לסכום גדול

שאלה:

לרבנים שלום רב ספריה שמשאילה ספרים מי שמאחר להחזיר אחרי חודש כל שבוע משלם קנס עשרה שקלים והנה הצטבר חוב של ארבעים ש"ח דא עקא שהספר עולה רק שלושים ש"ח האם חייב לשלם קנס יותר מעלות הספר . יישר כח

תשובה:

שלום וברכה,

שואל הספר צריך להחזיר את הספר עם תוספת של 40 ש"ח עבור הקנס, למרות שהמחיר של הקנס עולה על מחיר הספר – הקנס הוא על האיחור של החזרת הספר ולא קשור למחיר הספר. 

בהצלחה.

מקורות:

ספרייה שמשאילה ספרים שמתנים מראש על קנסות בגין איחור השבת הספר, הקנס הוא לא קשור לעלות של הספר, ואם השואל איחר זמן רב ואח"כ הספר ניזוק יצטרך לשלם את הקנס, ובתוספת לשלם גם את המחיר של הספר. וכזאת מצאנו במרדכי (ב"מ או' של) בשוכר בהמה לשבעה ימים ואחר ימי השכירות מתה הבהמה, חייב השוכר לשלם שכירות וגם תשלום עבור הבהמה, ולמרות שמשלם את כל דמי הבהמה חייב לשלם גם את דמי השכירות. [עיין בש"ך סימן שט ס"ק א ובקצות ובנתיבות שם ס"ק א]. וביאר הנתיבות, שעד שמתה הבהמה הייתה הבהמה ברשות המשכיר וחייב לשלם שכירות שקצצו. ואחר שמתה הבהמה חייב השוכר לשלם את דמיה. ומכאן יש ללמוד גם למקרה כאן שהקנס הוא חוב על העיכוב בהחזרת הספר. ולכן חייב לשלם קנס עולה על מחיר הספר. ומלבד זאת חייב להחזיר את הספר, ואם אח"כ הספר יאבד יצטרך לשלם גם את הקנס של העיכוב עד לאיבוד הספר, וגם את מחיר הספר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל