לתרומות לחץ כאן

פלטה של שבת

שאלה:

שלום וברכה.
אנחנו משתמשים במהלך השבת בפלטה רגילה לחימום המאכלים. שבת אחת ראינו אצל משפחה אחרת שהם שמים את הסירים על חציצה דקה ממתכת.
לא הכרנו את ההלכה הזאת. האם זה קשור לאשכנזים או ספרדים? אנחנו אשכנזים. ואם זה חובה אז אני אשמח בבקשה לדעת מה ההלכה הזאת כוללת. תודה רבה

תשובה:

אין כאן הלכה [אדרבה, יותר קל הלכתית השימוש בפלטה], יש כאלו שמעדיפים בעיקר מטעמי מידות החום, להשתמש בבלעך חתיכת פח על אש הגז הדולקת, זה גם נחשב אש גרופה וקטומה ומועיל כמו פלטה.

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. הרב מחילה לפי מה שזכור לי יש מחלוקת בין הגרי"ש אלישיב לגר"נ קרליץ מתי פלטה נחשבת כגו"ק.
    לפי הגר"נ קרליץ צריך לשים משהו כמו נייר כסף כדי להוריד רק קצת את החום ולפי הגרי"ש אלישיב צריך לשים משהו קצת יותר עבה שיוריד קצת יותר את החום.
    שוב, לפי מה שזכור לי.

  2. משיב לשניכם, דעת החזון היא שיש לשים משהו על הפלטה, אבל לדעתו גם בבלעך זה כך… ועד כמה שלא חוששים בבלעך אז גם בפלטה בקיצור אין הבדל.

  3. "שבת אחת ראינו אצל משפחה אחרת שהם שמים את הסירים על חציצה דקה ממתכת."

    אם היא התכוונה לבלעך על הגז בציטוט הנ"ל, אז לא הבנתי אותה נכון, חשבתי שהיא התכוונה על הפלטה.
    אם היא התכוונה שהם שמו חציצה דקה ממתכת על הפלטה, אז מה שהרב אומר בשם החזו"א – לפי מה שאני זוכר כשלמדתי סימן רנג הוא הצריך שיהיה הפסק אוויר כדי שהפלטה תיחשב כגו"ק, בעוד שהגריש"א והגר"נ קרליץ לא הצריכו הפסק אוויר אלא פשוט חציצה בשביל מיעוט החום, המחלוקת שלהם הייתה רק כמה צריך, הגריש"א החמיר והצריך שכבה עבה כדי שהורדת החום תהיה ניכרת יותר והגר"נ קרליץ פסק שמספיק גם משהו דק כמו נייר כסף לדוגמה, העיקר שיוריד קצת את החום.
    וזה נראה לי מה שהם עשו.

  4. שלום וברכה.
    מחילה אם הכוונה לא היתה ברורה. אני מדבר על פלטה חשמלית פשוטה. והם שמו עליה מין חציצה כזו פשוטה בין הפלטה והסיר.

  5. הם כך הם באמת רצו לחשוש לשיטת החזון איש שגוף חימום כמו פלטה אינו גרוף וקטום ואסור להחזיר לו בשבת ללא חציצה כזו. אמנם מנהג העולם להתייחס לפלטה כגרופה וקטומה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל