לתרומות לחץ כאן

הוזזת זיזים בשעון שבת ביום טוב ובשבת

שאלה:

שלום.האם מותר ביום שישי לשים את הפלטה עם שעון שבת ובמוצ"ש השנה ליל שבועות, לכבות את כל הזיזים של הפלטה (כדי שלא יעבוד יותר הפלטה במשך כל החג) כמובן באופן של גרמא, שאני מכוון בשעה 8 וחמישה שיכבה הפלטה ב8 ורבע. תודה

תשובה:

שלום וברכה

להקדים שינוי מצב בודאי אסור, כלומר בשעה שהפלטה עובדת לסדר שתכבה מוקדם יותר מהתוכנית הקיימת, אסור. לגבי להמשיך מצב קיים, למשל היא עכשיו כבויה ועתידה לדלוק עוד מעט ואני רוצה להמשיך את מצב הכיבוי עוד, יש בזה מחלוקת הפוסקים, ונראה שגם המתירים התירו רק לצורך חולה וכדומה ולא סתם כך.

מקורות:

דעת האג”מ ביו”ד ח”ג סי’ מ”ז אות ד’ שאסור לערוך שום שנוי בשעון השבת, ולא ביאר את טעמו, וכן דעת הגרי”ש אלישיב, ועוד כמה פוסקים.

אמנם דעת הגרש”ז אוירבך שבמקרים הנ”ל אפשר להקל מעיקר הדין, וכפי שמבואר במנחת שלמה ח”ב סי’ כ”ג, ועיין בספר שמירת שבת כהלכתו פרק י”ג סעיף כ”ה – כ”ו שכתב שמותר לערוך שנויים במקרים הנ”ל, והוא מתיר בכל מקרה ולא הגביל את ההיתר רק למקום צורך, אמנם עיין בספר אורחות שבת ח”ג סי’ כ”ט ס”ק כ”ו שכתב שעל אף שהגרש”ז סבר שמעיקר הדין מותר, כשהיו שואלים אותו אנשים אם לעשות כך, היה מורה להם לא לערוך שינויים כאילו רק במקום צורך גדול כגון לצורך חולה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. מעבר לשאלה האם זה בכלל נחשב גרמא, יש בעיות בחשמל מעבר לנושא של "מבעיר ומכבה" כידוע. כמו כן לאשכנזים גם גרם כיבוי מותר רק בהפסד מרובה.

  2. הקדמתי שלגמרי לא נכון להתייחס לחשמל כגרם כיבוי, פוסקי זמנינו התחבטו הרבה כיצד להגדיר את האיסור של חשמל מצד איזו מלאכה, אבל היה ברור לחזון איש ולאגרות משה ובעקובתיהם עוד שיש בזה איסור מעבר להבערה, וגם חשמל לדים או מקרר חשמלי זה איסור תורה. והדברים עתיקים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל