לתרומות לחץ כאן

פסיק רישא דלא ניחא ליה באיסור דרבנן – ברז מודד טמפרטורה בשבת

שאלה:

ברצוני לרכוש ברז מוכוון, ואיני יודע אם מותר להשתמש בו בשבת.
זהו הברז המדובר
https://www.google.com/url?q=https://he.aliexpress.com/item/4000895721988.html?gatewayAdapt%3Dglo2isr%26spm%3Da2g0o.cart.0.0.bba43c00s45gHK%26mp%3D1&sa=D&source=hangouts&ust=1651094770961000&usg=AOvVaw2psHWGBQigx6R2kt2bnGg2
הברז מאפשר לבחור טמפרטורה רצויה, שהמים היוצאים מהברז יהיו בטמפרטורה כזו.
הברז בודק את זה על פי פראפין שנמצא בו.
למעשה, בשבת איני משתמש כמובן במים חמים, אלא מכוונן את הברז על הכי קר. השאלה היא אם בעצם מה שהוא 'מודד' טמפרטורות יש איסור. או אולי יש איסור אחר בזה, וכן לגבי מים חמים ביום טוב, שמותרים כשהתחממו מלפני החג, אם מותר לכוונן לטמפרטורה מסוימת

תשובה:

לכאורה המקרה הזה שלך הוא בעצם כמו כל פסיק רישא דלא ניחא ליה באיסור דרבנן שנחלקו בדינו הפוסקים, ולכן לא הייתי ממליץ לקנות ברז כזה שספק אם ניתן להשתמש בו בשבת, ורק במקום צער וכו' ניתן להקל בו.

מקורות:

כידוע בספר התרומה, אוסר לסגור תיבה קטנה שיש בה זבובים, ומדבריו מבואר שפסיק רישא דלא ניחא ליה בדרבנן אסור. וכ"כ הב"ח וכן פסק הרמ"א שטז, ג, ומ"ב שם טז. אמנם יש שהקלו בזה, ראה מגן אברהם (שיד, ה), תורת שבת, שואל ומשיב קמא (א, רי), מהרש"ם ה, מח, באר יצחק או"ח טו (ועיין ביבי"א ח"ה כז, א). וכן דעת החיי אדם שהביא המשנה ברורה שם. וראה עוד במשנה ברורה שכא, נז, ושעה"צ סח, עפ"י הבית מאיר, שבמקום הצורך אפשר להקל בזה. וכיוצא בזה כתב מ"ב שלז, יד, ושעה"צ נז, שלכתחילה אין כדאי להקל בזה. ובנשמ"א ל, א, היקל במקום צער, והביאו המשנה ברורה שטז שם, לענין מקום קר שרוצים לסגור בו חלון וציפור תיצוד בו בצידה דרבנן. וביבי"א ח"ה כז-ל, הרחיב בזה וסיכם שבשעת הצורך אפשר להקל.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אולי לא הסברתי את עצמי מספיק טוב. בשבת אני מפעיל את זה על הצד הכי קר, ואין איזה חיווי של הטמפרטורה בשעת מעשה מעבר לכך. זה כאילו תיבת הילוכים שאני בוחר איזה 'הילוך' (טמפרטורה) זה יהיה, וזה מה שמבצע הברז.
    לא הבנתי איפה יש כאן את הפסיק רישא, ולמה זה לא ניחא.

  2. אני לא מכיר את הברז, אבל אני מניח שכל מה שתוציא תמיד זה יגיד כמה הטמפרטורה? כלומר זה מודד ומראה. רק לך בשבת אין צורך בזה, לא מעניין אותך כרגע המדידה ואתה בכלל מוציא הכי קר, לכן זה פסיק רישא – מודד ומראה, אבל לא ניחא לך בזה, אם טעיתי במשהו תסביר, כי אני באמת לא מכיר את המוצר.

  3. זה תהליך מכני ולא דיגיטלי. לכן ככל מה שהבנתי, אינו 'מודד', אלא רק מתאים לטמפרטורה שנבחרה. אם הייתה כאן מדידה, לכאורה זה היה חמור יותר, והיה 'לא אכפת ליה'.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל