לתרומות לחץ כאן

פיתוח אתר להשכרת רכבים

שאלה:

היי
רציתי לשאול את הרב, אם ניתן לעבוד כמתכנת בחברה של השכרת רכבים שיתופיים (רכבים שמפוזרים בתל אביב בחניונים, וכול אדם שרוצה יכול להזמין רכב באפליקציה לשעות מסויימות וכך לגשת לאוטו, בסיום לחנות את האוטו בחניה אחרת, וכך הרכב עובר ללקוח הבא – כך בעצם ברכב אחד משתמשים כמה אנשים) ,האפליקציה כבר קיימת ועובדת בירושלים, תל אביב, נתניה וערים נוספות.

העבודה היא בשיפור האפליקציה הקיימת כלומר הגדלת הערים שבהם האפליקציה תפעל.

השאלה היא לעניין שבת כמתכנת אני רואה שיש אנשים שמשכירים רכבים לשעה או שעתיים בשבת, כדי לנסוע לים נניח.

השאלה אם אין כאן מסייע, כי בלי רכב שיתופי, קשה מאוד למצוא חניה בתל אביב ואולי בגלל הרכב אנשים נוסעים).

יש לציין שנכון לעכשיו, גם חברות ההשכרה הגדולות רוצות להיכנס לתחום, ויש להם שרות כזה כלומר שניתן לקחת רכב מחניון ולהחזיר, אבל בחברות הגדולות חייב לקחת את האוטו ליום שלם ולא לכמה שעות.

בנוסף כתוב באתר שהוא מזמין את הלקוחות להנות משירות 24/7 ,ראיתי בתשובה אחרת שזה נקרא מסית, חוץ ממסייע, ולכן אני מוסיף את הנתון הזה.

בנוסף יש צד לומר שזה מוריד את רמת חילול השבת כי הנהג נוסע פחות כדי למצוא חניה, מאשר באוטו לא שיתופי. מצד שני יש חניונים מסויימים, מה שאומר שאולי הוא יסע יותר ממה שהוא צריך כדי לנסוע לחניון.

אגב נהנה מאוד מהאתר, תודה.

תשובה:

שלום וברכה,

איסור מסייע נאמר כאשר מסייע לשני ונותן לו דבר איסור, או שנותן לו דבר לעבור בו איסור. ולכן אסור לתת לחילוני רכב לנהוג בשבת. או לתת לו דבר לא כשר שאסור לאכול. ולמרות שהוא יכול להגיע לזה לבדו אם עוזר לו עובר באיסור מסייע. במקרה שלך אתה לא עובד בחברה שעוסקת בדברים אסורים, ואתה לא משכיר את הרכבים בשבת. אתה עובד בחברה שהחברה מעצמה או השוכרים מעצמם ישכרו את הרכב בשבת, על זה אין איסור מסייע, כיון שאתה לא עוסק בדבר איסור ולא נותן להם את הרכב לעשות איסור אלא הם מעצמם עוברים איסור. ודינו שווה בדיוק לאדם שעובד במאפייה ויודע שאנשים שקונים במאפייה אוכלים ללא ברכה, שודאי שאין בכך איסור מסייע. ולכן אין איסור למכור רכב לחילוני כיון שהוא לא נותן לנהוג בשבת ולא נותן לו דבר איסור.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. זה נכון שהחברה משכירה את הרכבים ולא אני, אבל עדיין בלי האפליקציה שאני כותב הם לא יכלו להשכיר את הרכבים לשוכרים בשבת. כיוון שאין להם יכולת לנהל את כול הרכבים ללא מערכת מחשוב אוטומטית, ההזמנות מתבצעות בשבת על ידי האפליקציה.

  2. אתה עובד במשרד והם עוסקים בשבת זה לא עניינך. אתה לא מפתח איפלקצייה להשכרה בשבת, אלא הם מנצלים את זה גם לשבת. זה בדיוק למכור רכב לאדם שאינו שומר שבת וידוע שהוא ייסע בשבת, שאין איסור מסייע בדבר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל