לתרומות לחץ כאן

היחס של הנולד מפונדקאית לאביו – בכבודו ובירושה

שאלה:

שלום וברכה , רציתי לשאול גבי ילד שנולד על ידי אישה פונדקאית ( כמובן באופן המותר דהיינו הפריית ביצית על ידיי זרע הבעל במבחנה ולאחר מיכן נתינת הביצית המופרית ברחם של אישה אחרת) האם ילד זה זכאיי לרשת את אביו כמו ילד שנולד באופן טיבעי רגיל? וכן האם כל החובות שמוטלות על האב לעשות לבן (כמו שמבואר במסכת קידושין דף ל" ) חלות גם לגבי ילד זה?

תשובה:

שלום רב,

ילד הנולד באמצעות אם פונדקאית, הרי אין ספק מיהו אביו. השאלה היא רק האם הוא מתייחס אחר אביו או לא. כלומר, מאחר שיש ספק בפוסקים מיהי האם היולדת האם בעלת הביצית או הפונדקאית, א"כ כאשר שתיהן יהודיות זה ברור שהספק הזה אינו רלוונטי לשאלה מיהו אביו וברור שהוא יורשו וגם חייב בכבוד אביו בדיוק כמו כל אדם אחר החייב בכבוד אביו.

אולם כאשר הפונדקאית היא אינה יהודיה, א"כ מעמדו של הילד הוא ספק יהודי עד שיעבור גיור מספק. וגם אז ביחס לאביו הוא ספק האם הוא מתייחס אחר אביו או לא. ולכן, לשאלה של כיבוד אב ודאי הוא מחוייב לפחות מכח הספק – ספיקא דאורייתא לחומרא, ובהחלט ישנו גם חוב מסויים לכבדו גם אם אינו מתייחס אחריו על פי ההלכה.

אולם לגבי ירושה, לענ"ד אינו יורשו משום שבירושה יש כלל: אין ספק מוציא מידי ודאי (יבמות לז). דהיינו זה לא סתם ספק יורש ולכן אם הוא "תפס" אין מוציאים ממנו כדין כל תפיסה בספיקא דדינא. אלא כל אחד מהילדים או מהיורשים הוא נחשב לודאי יורש ובעקרון הוא אמור לרשת הכל. אלא שכאשר יש שני יורשים – שני ילדים, ממילא הם מתחלקים בירושה כי שניהם אמורים לרשת כל אחד הכל. מסיבה זו כאשר יש ודאי יורש מול ספק יורש, הספק אינו יורש כלום וגם אינו יכול לתפוס כלום משום שאין ספק מוציא מידי ודאי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל