לתרומות לחץ כאן

ספק נדרים

שאלה:

לוודא אם הבנתי נכון ברשותכם:

מעיון בספר כל נדרי לרב יצחק שטסמן פרק פא סעיפים י"ג-י"ד ובהערות שם, אני מבין שבניגוד לנדר רגיל ממש, הפסק הזה שבכלל חייב התרת נדרים בבית דין מומחה במקרה של מנהג טוב 3 פעמים שנעשה בוודאי- הוא דעת יחיד של רבינו שלמה זלמן אויערבאך זצ"ל שמחמיר בזה הלכה למעשה, ואם זה רק ספק מנהג 3 פעמים- גם אם יכול בקלות לעשות התרת נדרים בבית דין מומחה ולפתור את הבעיה- עדיין פטור לחלוטין מזה ויכול לסמוך על מסירת המודעה בערב ראש השנה. גם אם זו היתה מודעה בפני שלושה אנשים בעלי בתים פשוטים ולא בית דין מומחה כלל.
כמו כן, לא משנה התחום שבו דנים לגבי המנהג טוב 3 פעמים.
ההבנה שלי:
אם בגלל הקורונה וההגבלות שהיו בגללה, יש ספק אם היה בהתרת נדרים ומסר מודעה, יש כאן ספק ספיקא- ספק אם יש כאן נדר בכלל וספק אם מסר מודעה והנדר לא חל. ואפילו אם מנהג טוב 3 פעמים נחשב לנדר מדאורייתא יש מקום להקל בספק ספיקא גם אם יכול בקלות ללכת לעשות התרת נדרים בבית דין מומחה ולפתור את הבעיה. פשוט פטור מספק ספיקא כאילו אין כאן נדר כלל אפילו שניתן להתירו ולפתור את הבעיה בקלות.

וכמו כן אין הבדל בכל זה בין אשכנזים לספרדים כלל.

הבנתי נכון להלכה למעשה?

תשובה:

כבר דיברנו בענין כמה פעמים, ואכן מעיקר הדין לגבי מנהג טוב ניתן לסמוך על המודעה בערב ראש השנה, ובמקום שיש איזה צירוף של ספק ניתן לסמוך על כך לכתחילה.

ערב טוב.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אבל לכאורה אין חשש שמנהג טוב 3 פעמים נידון כנדר מדאורייתא ואז כיצד ניתן לצרף ספק ולפטור לכתחילה במקרה הזה שהרי ספק דאורייתא לחומרא?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל