לתרומות לחץ כאן

פתיחת תנור בשבת

שאלה:

שלום לכבוד הרב שליט"א

תלמיד אחד אמר שאמר לו רב שהוא יכול להניח התנור פועל בשבת ולהניח מאכל בפנים וכשהגיע עת הסעודה שיפתח מתי שירצה כמה פעמים, דהיינו מוציא החלה ואז אחרי זמן יפתח ומהיר תבשיל ואז אחרי זמן מוציא המאכל העקרוני וכו'. ומדובר בפתחיה וסגירה הרבה פעמים כל זמן שירצה לקחת משהו . אחד אמר לו שזה אינו שונה מן מקרר. וכך כנראה עושה ובא לשאול מאי בכך?

לפי עניות דעתי ונשאתי ונתתי עם אחד מן מורי ואמר לי שאינו מותר כי יש בעיה עם הטרמוסטט כי יגרום להדלקת איש שפתיחה וסגירה גורם שהתנור יצטריך להפעיל כדי לשמור התמפרטורה הרצוי שכמובן מוריד בכל אלו, ואינו דומה כ"כ למקרר שהרי המקרר אינו יפעיל כ"כ מהר ואם יפעיל כנראה צריך לסדר שאינו יעשה כך זה לפי עניות דעתי.

וגבי מראית עין אין בעיה שהרואהו יחשוב שמבשל?

אשמח לקבל חוות דעת

תשובה:

ההבדל בין מקרר לתנור, הוא שבמקרר להרבה דעות מדובר בחשש גרמא בדרבנן, ופסיק רישא בדרבנן מותר לחלק מהפוסקים, אבל בתנור מדובר בגוף חימום שהוא אש ממש, ממילא זה חשש פסיק רישא באיסור דאורייתא, ולכן אין לפתוח את התנור כשאינו פועל, מחשש שמא יתחיל מיד לפעול.

כמו כן כל הנושא הוא רק לגבי מאכל שמבושל לפני שבת כל צרכו ולא שייך בו דין שהייה כלל, וכן אסור להחזיר לתנור בשבת משום איסור חזרה, כיון שתנור נחשב ככירה שאינה גרופה וקטומה.

הצטרף לדיון

9 תגובות

  1. כנראה שהרב התכוון להגיד לאותו חבר שניתן להשאיר את האוכל בתנור דולק שמכוון להתכבות סמוך לסעודה ואחרי שזה נכבה ניתן להוציא את המאכלים.

  2. יש רצו לחלק ולומר שסיר מותר להחזיר לתנור,שאין דרך לבשל בסיר בתנור אלא רק על גבי כירה, אבל אין דבריהם נראים כלל,ולהכניס מגש או סיר או כל כלי חימום עם אוכל,יש בו איסור "מחזה כמבשל"

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל