שאלה:
שלום לכבוד הרב שליט"א
תלמיד אחד אמר שאמר לו רב שהוא יכול להניח התנור פועל בשבת ולהניח מאכל בפנים וכשהגיע עת הסעודה שיפתח מתי שירצה כמה פעמים, דהיינו מוציא החלה ואז אחרי זמן יפתח ומהיר תבשיל ואז אחרי זמן מוציא המאכל העקרוני וכו'. ומדובר בפתחיה וסגירה הרבה פעמים כל זמן שירצה לקחת משהו . אחד אמר לו שזה אינו שונה מן מקרר. וכך כנראה עושה ובא לשאול מאי בכך?
לפי עניות דעתי ונשאתי ונתתי עם אחד מן מורי ואמר לי שאינו מותר כי יש בעיה עם הטרמוסטט כי יגרום להדלקת איש שפתיחה וסגירה גורם שהתנור יצטריך להפעיל כדי לשמור התמפרטורה הרצוי שכמובן מוריד בכל אלו, ואינו דומה כ"כ למקרר שהרי המקרר אינו יפעיל כ"כ מהר ואם יפעיל כנראה צריך לסדר שאינו יעשה כך זה לפי עניות דעתי.
וגבי מראית עין אין בעיה שהרואהו יחשוב שמבשל?
אשמח לקבל חוות דעת
תשובה:
ההבדל בין מקרר לתנור, הוא שבמקרר להרבה דעות מדובר בחשש גרמא בדרבנן, ופסיק רישא בדרבנן מותר לחלק מהפוסקים, אבל בתנור מדובר בגוף חימום שהוא אש ממש, ממילא זה חשש פסיק רישא באיסור דאורייתא, ולכן אין לפתוח את התנור כשאינו פועל, מחשש שמא יתחיל מיד לפעול.
כמו כן כל הנושא הוא רק לגבי מאכל שמבושל לפני שבת כל צרכו ולא שייך בו דין שהייה כלל, וכן אסור להחזיר לתנור בשבת משום איסור חזרה, כיון שתנור נחשב ככירה שאינה גרופה וקטומה.
כנראה שהרב התכוון להגיד לאותו חבר שניתן להשאיר את האוכל בתנור דולק שמכוון להתכבות סמוך לסעודה ואחרי שזה נכבה ניתן להוציא את המאכלים.
אם זה יכבה עם שעון שבת זה בסדר דיברנו כאשר זה ממשיך לפעול ויש תרמוסטט.
יש רצו לחלק ולומר שסיר מותר להחזיר לתנור,שאין דרך לבשל בסיר בתנור אלא רק על גבי כירה, אבל אין דבריהם נראים כלל,ולהכניס מגש או סיר או כל כלי חימום עם אוכל,יש בו איסור "מחזה כמבשל"
בלי טרמוסטט מותר?
אין כזה דבר תנור בלי טרמוסטט, כמו כן יש את בעיית החזרה שהזכרנו.
שאלתי לא על חזרה הייתה
אלא רק על הוצאה של המאכל כשהתנור בטעות נשאר דלוק
באופן זה יש לפתוח רק כאשר התנור פועל, כדי שלא לגרום להפעלתו על ידי הטרמוסטט.
והרי כשפותח ההפעלה תיארך יותר זמן שהרי קור נכנס?
זה לא בעיה, הוא לא פעל שום מלאכה ושום תוספת, זה בסך הכל גרמא רחוקה שהתנור לא יכבה את עצמו.
השאר תגובה