לתרומות לחץ כאן

הגדרות בזמני צאת השבת

שאלה:

חשוב לי לוודא האם מכל הבירורים בנושא הבנתי נכון:

1. יש הבדל בזמן השקיעה בין מקומות שונים באותו אזור (השאלה אם מחשבים לפי השקיעה הנראית, השקיעה במישור או השקיעה בניכוי ההרים) ולכן ראוי להחמיר בהלכות דאורייתא הקשורות לזמן השקיעה עצמה.
2. למרות שזמן השקיעה המדויק משפיע על זמן צאת הכוכבים- בפועל בכל הנוגע לשיטת החזון אי"ש ביחס לזמן צאת השבת- יש להוסיף בפועל מקסימום 45 דקות לזמן השקיעה הרגיל לשיטת הגאונים המופיע בלוח שלפני כדי להגיע לצאת הכוכבים עצמו בלי זמן תוספת שבת.
3. למרות שזמן השקיעה המדויק משפיע על זמן צאת הכוכבים- בפועל בכל הנוגע לשיטת רבינו תם ביחס לזמן צאת השבת- יש להוסיף בפועל מקסימום 72, 90, 120 דקות- (לפי השיטות הפנימיות בתוך שיטת רבינו תם) לזמן השקיעה הרגיל לשיטת הגאונים המופיע בלוח שלפני כדי להגיע לצאת הכוכבים עצמו בלי זמן תוספת שבת.
4. זמן תוספת השבת למחמירים כשיטת החזון אי"ש- מספיק 10 דקות כי זה תוספת שבת על שיטה מחמירה.
5. זמן תוספת השבת למחמירים כשיטת רבינו תם (לפי שיטות פנימיות בשיטת רבינו תם 72, 90, 120 דקות מהשקיעה) – מספיק 10 דקות כי זה תוספת שבת על שיטה מחמירה.
6. זמן תוספת שבת עצמו לפי כל השיטות ההלכתיות במוצאי שבת אינו יותר משלושים דקות. (בכניסת שבת יש שיטת היראים שזה 30 דקות תוספת שבת)
7. בכל ההלכות האלו אין הבדל בהגדרות הזמנים בין פוסקים אשכנזים, ספרדים או תימנים ושאר פוסקי עדות עם ישראל.

האם הבנתי נכון?

תשובה:

הבנתי נכון מאוד רק החמרת בנושא התוספת שבת. אין צד שתוספת שבת זה שלושים דקות. מה שהבאת מהיראים בנוי על כך שלדבריו בין השמשות הוא 20 דקות לפני השקיעה, ולן אם תקבל שבת חצי שעה לפני השקיעה הוספת 10 דקות גם לפי היראים. חשוב להבין זאת, כי לפי זה במוצאי שבת למשל אין צד להחמיר מעבר לתוספת של רבע שעה לפי אף שיטה. כמו כן לשיטת רבינו תם שהיא רק לחומרא מספיק תוספת שבת 2 דקות.

שבת שלום ומבורך.

מקורות:

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל