לתרומות לחץ כאן

בחור בר מצוה להוציא אשה בקידוש ליל שבת

שאלה:

שלום! בחור בר מצוה שרוצה להוציא אשה [שלא התפללה] חובת קידוש ליל שבת, אבל עוד לא נתמלא זקנו, ולפי המשנ"ב (סי' רעא ס"ק ג) אינו יכול להוציא אותה. אבל האשה אינה יודעת הלכה זו, והבחור יודע בעצמו שיש לו ב' שערות, האם הוא מחוייב להודיע אותה הלכה זו, או מאחר שיודע בעצמו שיש לו ב' שערות, לא נחשב שמכשיל אותה.

תשובה:

כיון שהוא יודע בעצמו שהביא שתי שערות, הוא יכול להוציא אותה ידי חובה, ונראה שבבן חכים כזה יתקיים באם זו "בני אם חכם ליבך ישמח ליבי גם אני".

שבת שלום.

מקורות:

משנה ברורה סימן רעא ס"ק ג: דאיתקש זכור לשמור – דזכור את יום השבת לקדשו האמור בדברות הראשונות ושמור את יום השבת לקדשו האמור בדברות אחרונות שניהם בדבור אחד נאמרו וזכור קאי על מ"ע דקידוש וכנ"ל ושמור קאי על שמירה ממלאכה וכשם שבאיסור מלאכה בודאי גם נשים מוזהרות דבמצות ל"ת אין חלוק בין זמן גרמא בין שאין הזמן גרמא כן בעשה דזכור גם נשים מצוות ופשוט דקטן אינו מוציא את האשה דלא אתי דרבנן ומפיק דאורייתא ואפילו אם הוא בן י"ג שנה חיישינן שמא לא הביא שתי שערות דבמילי דאורייתא לא סמכינן אחזקה דמכיון שהגיע לכלל שנים הגיע לכלל סימני שערות עד שיתמלא זקנו כמ"ש בח"מ סימן ל"ה ולכן תקדש האשה לעצמה ואם אינה יודעת לקדש בעצמה תאמר עמו מלה במלה מראשו ועד סופו ולא תכוין לצאת בקידושו ובאופן זה כיון שהיא אומרת הקידוש בעצמה נכון שיהא פת או יין מונח גם לפניה בעת הקידוש ולא תסמוך על מה שהנער אוחז הכוס או הפת בידו כיון שאינה יוצאת בקידוש שלו ועצה זו מועילה אפילו אם הוא קטן ביותר. וכ"ז בשלא התפללה האשה תפלת ערבית אבל אם התפללה דלדעת המ"א הנ"ל כבר יצאה ידי קידוש דאורייתא בזה יש לסמוך על נער בן י"ג שנים שיוציאה אח"כ בקידוש דהיינו שיכוין להוציאה. כתב בספר א"ר שני אנשים אם רוצים להוציא בני ביתם לא יקדשו כאחת דתרי קלי לא משתמעי:

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל