לתרומות לחץ כאן

הנחת לחם על הפלטה בשבת

שאלה:

האם נייר אפייה בשבת הוא מוקצה.? האם מותר להניחו על הפלטה ומעליו לחם וכדומה לחימום. תודה רבה

תשובה:

נייר אפייה הוא מוקצה בשבת, יש לחתוך נייר כסף לפני שבת ואותו להניח על הפלטה כדי לחמם וכו'. חשוב לדעת שבנוגע לשאלה האם אכן מותר להניח ישר לחם על הפלטה על נייר או נייר כסף, נחלקו הדעות: הגר"ע יוסף סבר שכיון שהפלטה אינו מקום המיועד לבישול אין שם איסור חזרה, וככל שמדובר במאכל יבש שכבר מבושל או אפוי אין איסור, ורק כאשר זה נוזלי יש בעיה של בישול אחר בישול, ואילו הגרי"ש אלישיב הגרש"ז אויערבך הגר"ש וואזנר ועוד אסרו להניח על הפלטה, משם איסור חזרה, ולדבריהם מותר רק על כלי הפוך [הגרש"ז] או סיר עם אוכל [הגריש"א].

יום מבורך.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. נעסוב בצד את נושא החזרה לפלטה בשבת (כמדומני שהאגרות משה גם סובר שאין שום איסור חזרה בפלאטה),אבל מנין שניר אפיה מוקצה בשבת? יש רבים שמשתמשים בניר אפיה כדי לחמם מאכל יבש ומניחים ניר אפיה רק כדי למנוע טינוף?

  2. דבר הקובע הוא עיקר תשמישו, הרי תמיד אנחנו מדברים על אדם שרוצה עכשיו לעשות תשמיש היתר, ואעפ"כ כיון שיעוד הדבר לאיסור הוא נחשב מוקצה. בעיני זה פשוט.

  3. יש דעות אחרות שלפיהן כל עוד יש שימוש היתר שאינו "מוזר" או חריג, קשה לדונו כמוקצה.
    למשל, לא ניתן לדון פטיש ככלי שמלאכתו להיתר רק בגלל שפעמים אני משתמש בו ביום חול כדי לגרד בגב,אבל נייר אפיה משתמשים בו ביום חול לעיטוף מאפים,בורקסים וכד

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל