לתרומות לחץ כאן

האם זה נחשב לנדר? / איך להחזיר בתשובה?

שאלה:

שלום כבוד הרב,
לפני כמה חודשים בודדים דודה שלי הייתה בין חיים למוות בעקבות אירוע לבבי, והרופאים אמרו למשפחה שאנחנו צריכים להיות מוכנים לנורא הכול. בכיתי בכיות נוראיות, זעקתי לה' ואמרתי "אני מבטיחה שאם תשאיר אותה בחיים אני אעשה הכול כדי להחזיר אותה בתשובה".
היא עברה ניתוח לב קשה במיוחד, הייתה מורדמת ומונשמת אחריו, וכעת נמצאת בתהליך שיקומי. היא כבר בבית, מתפקדת, יוצאת לביקור אצל אמא שלה כשמסיעים אותה, אבל עדיין חלשה, עדיין אין לה כוח לקרוא או לעשות דברים שדורשים איזשהו מאמץ קל.
כשהייתי אצלה בבית חולים כתבתי לה בין היתר בברכה שצורפה למתנה שאני מקווה להתחזקות פיזית וגם דתית. דיברתי עם בעלה של דודה שלי כשהיא הייתה מורדמת ומונשמת שהוא צריך לקבל שמירת שבת ושזו קריאת השכמה. גם הרב של בית הכנסת שלו דיבר איתו על זה והוא קיבל על עצמו שמירת שבת, אבל לפי מה שידוע לי זה כרגע עוד לא שמירה הרמטית, ולא בשבתות שמשבצים לו בעבודה משמרת. אני לא בטוחה בזה אבל לפי מה שהבנתי כרגע זה המצב.
כשביקרתי את דודה שלי בביתה, אמרתי לה בעדינות שאחרי שהיא תתחזק ויהיה לה כוח לקרוא אני אשמח אם היא תיכנס לאתר אינטרנט שעבדתי עליו במשך שנה שלמה בארגון קירוב שבו אני עובדת, שנועד בעצם ליצור את אמונות היסוד בתורה וביהדות. היא הנהנה….
גם שלחתי הודעת מייל לבעלה של דודה שלי עם כתובת אתר האינטרנט הזה ורשמתי לו שאשמח שהיא תיכנס אליו, או לכל הפחות תראה את הסרטונים המחזקים שבו. לא קיבלתי ממנו תגובה. וגם אמא שלי שלחה לו הודעת טקסט בפלאפון עם כתובת אתר האינטרנט.
נכון להיום דודה שלי לא שומרת שבת ולא נמצאת בתהליכי התחזקות.
השאלות שלי:
1. האם מה שהבטחתי לה' היה נדר?
2. האם עליי לעשות התרת נדרים?
3. והאם אפשר בכלל לעשות לזה התרת נדרים?
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

הנדר הוא נדר.. אבל גם צריך לנהוג בחכמה, זה חלק מה"לעשות הכל", מלהפציר בה הרבה מידי כשהיא חלשה קשה לי להאמין שהיא תחזור בתשובה. לאט לאט אחרי שהיא תתחזק עוד מעט, תקרבו בדרכי נועם, וכמה שיותר בעקיפין, לבוא ולומר הלו תחזור בתשובה, אנשים לא חוזרים… תזמינו לשבת שיראו כמה יפה, תשכנעו בדרכי נועם לנסוע לחופשה זולה בסמינריון של תנועת ערכים או הידברות וכדומה, לאט לאט בנעימות ולא בהטפות ולא בהפצרות כי זה לא עובד…

בהצלחה רבה ותמיד שמחות.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בהמשך לשאלה הזו.
    לסמינריון של ארגון קירוב היא לא תלך, מחוסר חיבור לרעיון של ללכת לנופ"ש עם רבנים "שמנסים להחזיר בתשובה". גם לעשות שבת מחוץ לבית אצלנו או אצל משפחה אחרת זה בכלל לא בלקסיקון שלה.

    מה שכן עשיתי מאז היה להזמין דמות מפורסמת ומוערכת בציבור הכללי, שהוא גם חזר בתשובה, ולבוא לתת שיחה על הסיפור שלו. זה היה אצלם בבית עם בני משפחה וחברים קרובים. לא רציתי להזמין רב או סיפור אישי של חזרה בתשובה וכו', כי ידעתי שזה לא ידבר אליה (לצערי)… ובגלל זה חשבתי על הרעיון של דווקא דמות שהיא מוכרת בציבור הכללי ומוערכת גם בעיניה, בתקווה שזה אולי ישפיע. היה מאוד מאוד קשה להשיג אותו, והייתי צריכה להמתין חודשיים עד לתאריך שהוא יהיה פנוי. והמחיר…. 8000 ש"ח. אמי ואחי השתתפו בתשלום ועזרו לי באופן ניכר. אבל בהחלט שזה היה לגמרי "מעל הראש" בשבילי….
    לצערי הרב עברו כבר כמה חודשים מאז, ואין התחזקות אצלה או משהו בכיוון…. אני שואלת מבחינת הלכתית של הנדר של לפני כשנה, אם אפשר לומר שעמדתי בו. האם יש לי התחוייבויות נוספות – מבחינת הנדר?
    תודה רבה כבוד הרב

  2. אוי וי.. זה מעל ומעבר… אין כל צורך להוציא כסף, רק אם מזדמן לך לומר איזו מילה טובה, להראות דוגמא אישית טובה, שום דבר לא מעבר לכך ולא ללחוץ.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל