שאלה:
האם כאשר יש בדיוק מניין בתפילה אז כולם צריכים לענות אמן לקדיש גם במקומות שבעיקרון לא אמורים לענות כמו באמצע פרק?
תשובה:
בודאי שלא, במקום שאין להפסיק אין להפסיק… זה לא מעכב שלא כולם עונים, העיקר שיהיו ששה עונים לקדיש.
מקורות:
מן העיון בדברי השו”ע סי’ קכד ומשנה ברורה נראה, שכדי להתחיל חזרת הש”ץ יש להמתין לעשרה שומעים, ואם לא כן “קרוב ברכותיו להיות לבטלה”. ואילו לענין אמירת קדיש די בתשעה שומעים ויש מקילים אף בשישה. אולם, יש מהפוסקים שהקילו אף לענין חזרת הש”ץ כמו בקדיש ולדעתם השו”ע חזר בו מדבריו. על ביאור המחלוקת וההכרעות השונות ראה מה שכתבנו כאן.