לתרומות לחץ כאן

שמיני עצרת

שאלה:

מה ההדבל בין סוכות לפסח ושובעות שבאחג חוגגים חג שני ובאחרים לא
מהו משמעות החגיגה של חג שמיני עצרת?

תשובה:

מועדים לשמחה,

לא כל כך הבנתי את השאלה. מתי חוגגים חג שני? בחו"ל – יום טוב שני? גם בפסח ושבועות יש יום טוב שני. חול המועד? גם בפסח יש. אם כוותך לשמחת תורה – שמיני עצרת, זה חג נפרד מסוכות ואינו חלק מחג הסוכות. אמנם במדרש כתוב שהמטרה בחג הזה הוא משום שהקב"ה אומר לעם ישראל לאחר שהיה קרוב אלינו משך הימים הנוראים וחג הסוכות – קשה עלי פרידתכם ולכן אנו עושים עוד חג. אבל למעשה כבר בגמרא כתוב שהחג הזה הוא נפרד מסוכות והוא חג בפני עצמו וכך גם ביעלה ויבוא ובתפילה אנו מגדירים אותו כחג בפני עצמו – "שמיני עצרת החג הזה"

מקורות:

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. כל חג יש לו ממשעות מסוימת, זה לא נוסחה מתימטית בעלמא שכל חג צריך לבוא עוד חג לאחריו. למשל שביעי של פסח נקבע כיום טוב משון שהוא יום שנקרע בו ים סוף. לגבי שמיני עצרת יש סיבות רבות במדרש, כיון שסוכות בא לכפר על אומות העולם אומר הקב"ה עד עכשיו היינו יחד עם כל העולם, עכשיו העצרו עמי יום אחד רק אני ואתם, וכן הלאה. בשבועות אין סיבה ליום טוב נוסף.

  2. זה תשובה יפה מאוד אבל בחז"ל מבואר סיבה אחרת. כל השבוע של החג אסור בסחורה למעט כללים מסוימים והרי בזמן ההוא לא היו פסיכולוגים ופסיכיאטרים ועורכי דין ורואי חשבון ובנקאים וכדומה. עיקר עיסוקם ומסחר הרי היה בשדה ובפרדס. בעוד שסוכות ופסח חלים בין עונה לעונה זה זמן החופש ויש יותר זמן לחגוג משא"כ שבועות נמצא באמצע השנה והתורה חסה על ממונם של ישראל

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל