שאלה:
בס"ד
בר מצווה כהן מחלל שבת עלה לתורה עליית כהן בשבת,
האם נכון יותר להעלות לאחריו כהן כשר שיקרא שוב את כל העלייה ולאחריו לוי וכו… (התייחסות לכהן מחלל שבת כאילו לא קיים בכלל) או לאחר הכהן מחלל השבת להעלות לוי וכו. ותקן את המעוות כמו תמיד רק ע"י הוספת עולה כשר לשבעה העולים?
תשובה:
אין לקרוא שוב, רק להוסיף עוד אחד לשבעת הקרואים. ולהבא את המחלל שבת יש להעלות למוסיף ולא ראשון.
חג שמח.
מקורות:
ראה אגרות משה ח"ב סי' נא, ח"ג סי' יב, מנחת שלמה ח"ב סי' ד אות י, יחוה דעת ח"ב סי' טז.
ברור אין להעלות את הכהן מחלל שבת ראשון אלא שבמקרה זה היה מדובר בנער בר מצווה שלמד את הפרשה של הקריאה הראשונה ולא הייתה ברירה.
מדוע לא להעלות כהן אחר במקומו? הרי בכל מקרה הכהן המחלל שבת היה פסול ואין לכאורה את החשש שיאמרו שהראשון היה פסול אם נעלה כהן אחריו כי הוא באמת פסול.
כהונתו לא פסולה!
קיימא לן בשו"ע כהן עובד עבודה זרה או הרג את הנפש אינו נושא כפיו ולא עולה תורה , וכתבו הפוסקים שמחלל שבת דינה כעבודה זרה.
אבל יכול לחזור בתשובה, כאן אם יצא פגם על כהונתו יאמרו שהוא חלל.
אכן סברא מתקבלת שיש פה חשש להוצאת לעז גדול יותר ממעמד של כהן מחלל שבת. קיבלתי את הדברים בשמחה ובהארה של חידוש. תודה.
השאר תגובה