לתרומות לחץ כאן

להקליט תפילה למתחילים

שאלה:

שלום לכבוד הרב שליט"א

תלמידים המתחילים ממש ביקשו להקליט להם תפילה כדי שיתרגלו להתפלל. כדי לשמוע ולהיות יותר מהר ובין אחד מאלו שגר שבוע אחד במקום שיש רק תפילה בשבת ואין מנין בימי השבוע ושבוע אחד או כמה ימים (לפעמים פחות משבוע) במקום שיש מנין ובנתיים זקוק לסדר עבודה כזה מפני שהיא עבודה חשובה בין שרים ונשיא מדינה וכרגע לא אפשר לגור רק במקום שיש מנין קבוע ואז כיון שהוא מן המתחילים הוא אומר שצריך משהו כזה כדי ללמד להתפלל במהירות מנין. (כמובן מנין נורמלי לא מהר).

שאלתי בזה היא, כשאקליט להם זה כדי שיהיה איכות טוב יותר טוב להקליט בסטודיו בבית במקום בבית הכנסת ששם חוץ מלהיות אנשים עם חיובים וכמעט קבועים להתפלל, גם כן יש צורך למהר קצת מפני כבוד הציבור שכולם לחוצים בבוקר שאחרי תפילה צריכים לאכול לסדר דברים ולצאת וכו' ולהתפלל יפה יפה ולומר כל מילים יפה וברור יקח יותר מדי זמן וזה ראוי לשבת שאנשים אינם עובדים אבל להקליט בשבת ודאי אין לעלות על הדעת!

אלא השאלה האם יש רשות לאדם להתפלל נץ לבד כדי להקליט יפה לתלמידים? או הנראה לי שאקליט זה באיזה שהוא זמן בלי שם ה' כיון שיותר בגדר חינוך ולא יהיה תפילה כיון שכבר התפללתי ?

מה העיצה הכי טובה לזה? ודאי ששום תלמיד מתכוון לצאת ידי חובה בשמיע שום הקלטה ואין צריך לומר להצטרף הקלטה למנין, זה ברור שלא, זה הסברתי להם אלא סיעוה ללמוד התפילה. בגדר חינוך תפילה.

תודה
גמר וחתימה טובה

תשובה:

שלום וברכה

אם הכוונה רק לדעת את המנגינות והיכן עוצרים וכו' ואין צורך בתפילה עם שם ה', אז עדיף להקליט בלי שם ה' שלא בזמן התפילה, אבל אם יש להם צורך גם עם שם ה' אחרת מתבלבלים והם לא מבינים איך להתפלל ויבואו למכשול, אם זה נראה לך צורך מיוחד, תתפלל בנץ בלי מנין. אבל לא נראה מדבריך שיש צורך בזה.

בהצלחה רבה יפוצו מעיינותיך חוצה!

מקורות:

מצינו כבר את הדין שלצורך חינוך מותר להזכיר גם ש"ש, וכאן לכאו' נראה שזה צורך חינוך. אבל בודאי שאם לא צריך אין להגיע לכך.

רמב"ם הלכות ברכות פרק א הלכה טו: כל המברך ברכה שאינה צריכה הרי זה נושא שם שמים לשוא והרי הוא כנשבע לשוא ואסור לענות אחריו אמן, התינוקות מלמדין אותן הברכות כתיקונן ואף על פי שהן מברכין לבטלה בשעת לימוד הרי זה מותר ואין עונין אחריהן אמן, והעונה אחריהן אמן לא יצא ידי חובתו. ובכסף משנה שם :התינוקות מלמדים אותן וכו'. ס"פ אלו דברים (שם נ"ג:) בעא מיניה שמואל מרב מהו לענות אמן אחר התינוקות של בית רבן אמר ליה אחר הכל עונין אמן חוץ מתינוקות של בית רבן הואיל ולהתלמד הם עשויין. משמע מהכא שמלמדין אותן הברכות בהזכרת השם כתיקונן בלא שום שינוי דאל"כ אפילו אחר גדול נמי אין עונין. ומ"ש והעונה אמן וכו' היינו אפילו שלא בשעת לימודם אלא שמברכין לפטור עצמן העונה אחריהם אמן לא יצא י"ח לפי שכל שאינו מחוייב בדבר אינו מוציא אחרים י"ח כדתנן בסוף ראוהו ב"ד (ר"ה כט):

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל