לתרומות לחץ כאן

ירושת האח הבכור

שאלה:

הוריי נפטרו ולא השאירו צוואה.אנחנו שמונה אחים ואחיות.אני הבכור מלידה טבעית. חמישה אחים מעוניינים להשאיר את הבית לשניים . אני דורש את חלקי בירושה כאח בכור,על פי דין תורה. חילוקי הדעות , מקבעים את המצב, ולא ניתן למכור את הבית. שאלה ראשונה : אני טוען,שכל עוד החלטת האחים מטרפדת את מכירת הבית, הם למעשה,מונעים ממני את קבלת חלקי בירושה, למרות שהם מודעים היטב לציוויים המפורשים שבתורה. אני טוען עוד,שמבחינתי, מדובר בהלנת שכר.שכן ידוע שהלת שכר,הוא לא רק עניין בין עובד ומעביד.האם אני צודק בטענתי? שאלה שניה: חמשת האחים טוענים, שאימא אמרה להם להשאיר את הבית לשני האחים. ההבנות שלי עם אימא ואבא, היו שהירושה תחולק באופן שוויוני(עובדה שלא חתמו על צוואה).השאלה היא, מה גובר על מה, דעת תורה בעניין הירושה לבכור,על פני דברי אימא,או ההיפך? חשוב לי לציין , שבמקרה שלנו, האימא נפטרה ראשונה, חלקה בירושה עובר לאבא,ולכן למעשה, דבריה של אימא(אם בכלל נאמרו), מתייתרים. בבקשה תשובות עם תימוכין.מודה לכם מקרב לב.

תשובה:

שלום וברכה,

התביעה הראשונה של הלנת שכר לא מקובלת לפי הלכה, אין חובה לשלם עבור עיכוב הירושה. גם בהלנת שכר לפי הלכה אין מושג של הלנת שכר, ויש בדבר משום איסור ריבית.

באשר לחלוקת הירושה כאשר האמא נפטרה הראשונה הכל עובר לחזקת האב והאבא הוא המוריש הבלעדי, ולכן הירושה צריכה להתחלק לפי גדרי התורה. גם הבקשה של האמא ששני האחים יקבלו את הבית, אם אתה לא מאמין אתה לא חייב להתייחס. ובנוסף אם לא ערכה צוואה שתקיפה אין תוקף הלכתי לדיבור. ובנוסף שהאבא הוא שירש אותה כאמור.

למען שלום המשפחה כדאי שתפנו לבורר מוסכם שישמע את הצדדים ויקרב את הדעות ויהיה אחראי על החלוקה כדי שכולם יהיו מרוצים והשלום ישרה במעונכם.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל