שאלה:
עפ"י ההלכה כדי להתיר לעבוד כרגיל בעציצים בשביעית, אז אם זה בבית תחת קורת גג מותר בשופי, אם זה בחצר בחוץ ללא קירוי אסור, אלא אם מדובר בעציץ תלוי באוויר שאינו נקוב (ואז מותר אלא אם ישנם עלים היוצאים מחוץ לעציץ שאז אסור אפילו בנקוב).
כמו כן אם זה במרפסת שהיא בגובה מותר אפילו אם העציץ נקוב.
עד כאן המקרים הסטנדרטיים שאנשים שואלים עליהם ואלו המקרים המדוברים בספרי ההלכה של דיני שביעית.
כעת פנה אלי חבר עם מקרה לא סטנדרטי, יש לו עציצים בגינה שנמצאת על עמודים בגובה (שכאמור ללא פרט נוסף הייתי עונה לו בנקל שמותר להשקות כרגיל וכד) שהרי זה נחשב כגינה על גגות שמותר, אלא שמאחורי הקיר של גינתו יש קיר בעובי של 30-50 ס"מ ומאחוריו יש אדמה של גינה שאינה נמצאת בגובה (כל הדירות בנויות כטרסות על צלע הר)
ומכאן נפשי בשאלתי, שהרי אין העציצים בגינת חברי יונקים מהאדמה בתחתיתם, אבל מנין לנו שאין הם יונקים דרך העלים שלהם מכיוון האדמה שמאחורי קיר הגובל עם גינת השכן?
אם העציצים היו רחוקים מהקיר משמעותית, הייתי מחשיב זאת כתרתי דגריעותא (לטובתנו על מנת להתיר לו להשקות כרגיל):
1. יש מרווח אוויר בין העציץ לקיר
2. הקיר עצמו חוצץ
אלא שהעציצים קרובים לקיר ולמעשה צמודים אליו
אמרתי לו שאם יקים יריעות מעץ העציצים אפילו זמנית לשנה תשפ"ב בלבד, יוכל להשקות כאוות נפשו, אבל רצוני לקבל את עצת כבוד הרב ידידי החשוב, מה להשיב לחברי שאוהב את עציציו מאוד ומחובר אליהם בנפשו :)
תשובה:
מצד האדמה הזו לא הייתי חושש לא מצינו יניקה מהצד ויש גם קיר מפסיק, אבל מה שכל כך פשוט לך שעציץ שאינו נקוב תחת כיפת השמים מותר, לא הבנתי, הרי ודאי יש דיני שמיטה מדרבנן, ראה רדב"ז שמיטה ויובל פ"א הלכה ו, שו"ת נחפה בכסף יו"ד סי' ה, חזון איש סי' כ ס"ק ה וסי' כב ס"ק א, ובמנחת שלמה סי' מא ס"ק ד.
אני מדבר בעציץ שאינו נקוב שנמצא תחת כיפת השמיים במרפסת שבגובה.
מנין הוא יונק בדיוק?
יש דין דרבנן לנהוג בו דיני שביעית למרות שאינו נקוב כיון שהוא תחת כיפת השמים, עיין במקורות שציינתי.
דעת הגר"ע והילקו"י לא כך!
אעיין בלי נדר בפוסקים שציינת.
תן לנו מקורות מדוייקים יותר כאשר אתה כותב כך.
קיבלתי עציץ מבוס חילוני לכבוד פורים האם מותר לי להשתמש עם זה
שלום וברכה
יש להניח שהעציץ הזה ניטע בשמיטה באיסור. אמנם אם הוא נעשה בתוך הבית והוא עציץ שאינו נקוב, ספק הוא בירושלמי אם מותר לנטוע או אסור, אבל כאן הוא נקוב ואתה גם לא יכול לדעת מנין קנו ואם שם זה נעשה בתוך הבית או לא, ומדובר בדבר שאינו עולה הרבה, הלב אומר שעדיף לעקור ולא להכנס לספק כזה.
ראה שביעית פ"ב משנה ו, ראש השנה ט ב, רמב"ם פ"ג הל' יא.
השאר תגובה