לתרומות לחץ כאן

השקיית עציצים בשמיטה

שאלה:

עפ"י ההלכה כדי להתיר לעבוד כרגיל בעציצים בשביעית, אז אם זה בבית תחת קורת גג מותר בשופי, אם זה בחצר בחוץ ללא קירוי אסור, אלא אם מדובר בעציץ תלוי באוויר שאינו נקוב (ואז מותר אלא אם ישנם עלים היוצאים מחוץ לעציץ שאז אסור אפילו בנקוב).
כמו כן אם זה במרפסת שהיא בגובה מותר אפילו אם העציץ נקוב.
עד כאן המקרים הסטנדרטיים שאנשים שואלים עליהם ואלו המקרים המדוברים בספרי ההלכה של דיני שביעית.
כעת פנה אלי חבר עם מקרה לא סטנדרטי, יש לו עציצים בגינה שנמצאת על עמודים בגובה (שכאמור ללא פרט נוסף הייתי עונה לו בנקל שמותר להשקות כרגיל וכד) שהרי זה נחשב כגינה על גגות שמותר, אלא שמאחורי הקיר של גינתו יש קיר בעובי של 30-50 ס"מ ומאחוריו יש אדמה של גינה שאינה נמצאת בגובה (כל הדירות בנויות כטרסות על צלע הר)
ומכאן נפשי בשאלתי, שהרי אין העציצים בגינת חברי יונקים מהאדמה בתחתיתם, אבל מנין לנו שאין הם יונקים דרך העלים שלהם מכיוון האדמה שמאחורי קיר הגובל עם גינת השכן?
אם העציצים היו רחוקים מהקיר משמעותית, הייתי מחשיב זאת כתרתי דגריעותא (לטובתנו על מנת להתיר לו להשקות כרגיל):
1. יש מרווח אוויר בין העציץ לקיר
2. הקיר עצמו חוצץ
אלא שהעציצים קרובים לקיר ולמעשה צמודים אליו

אמרתי לו שאם יקים יריעות מעץ העציצים אפילו זמנית לשנה תשפ"ב בלבד, יוכל להשקות כאוות נפשו, אבל רצוני לקבל את עצת כבוד הרב ידידי החשוב, מה להשיב לחברי שאוהב את עציציו מאוד ומחובר אליהם בנפשו :)

תשובה:

מצד האדמה הזו לא הייתי חושש לא מצינו יניקה מהצד ויש גם קיר מפסיק, אבל מה שכל כך פשוט לך שעציץ שאינו נקוב תחת כיפת השמים מותר, לא הבנתי, הרי ודאי יש דיני שמיטה מדרבנן, ראה רדב"ז שמיטה ויובל פ"א הלכה ו, שו"ת נחפה בכסף יו"ד סי' ה, חזון איש סי' כ ס"ק ה וסי' כב ס"ק א, ובמנחת שלמה סי' מא ס"ק ד.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. שלום וברכה

    יש להניח שהעציץ הזה ניטע בשמיטה באיסור. אמנם אם הוא נעשה בתוך הבית והוא עציץ שאינו נקוב, ספק הוא בירושלמי אם מותר לנטוע או אסור, אבל כאן הוא נקוב ואתה גם לא יכול לדעת מנין קנו ואם שם זה נעשה בתוך הבית או לא, ומדובר בדבר שאינו עולה הרבה, הלב אומר שעדיף לעקור ולא להכנס לספק כזה.

    ראה שביעית פ"ב משנה ו, ראש השנה ט ב, רמב"ם פ"ג הל' יא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל