לתרומות לחץ כאן

הפיכת שולחן מחלבי לבשרי

שאלה:

בס"ד
שלום רב,
יש לי שולחן פורמייקה במטבח שמשמש לאכילה של מאכלי חלב למרות שבאמת כבר זמן רב שאנו לא אוכלים סעודות חלביות עליו. רצוני להפוך אותו עכשיו לשולחן בשרי או פרווה (כמעט שלא אוכלים בשר). האם אפשרי הדבר, וכך לא אצטרך לשים עליו מפה בשרית?

תשובה:

שלום וברכה

תנקה אותו באופן יסודי עם סקוצ' וסבון, ואחר כך תערה עליו מים רותחים מהקומקום, ואז הוא כשר לפרווה ובשר.

בהצלחה

הצטרף לדיון

10 תגובות

  1. דיברנו על כך בעבר,אבל קשה לי להבין מדוע נדרש השלב של מים רותחים, הרי אנשים היום משתמשים במפות איכותיות מבד צפוף ובצלחות אכילה,ומה הסיכוי שטעם חלבי נבלע בשולחן וגם אם כן, זה טעם פגום והסיכוי שיעבור דרך המפה לצלחת לא קיים,ואפילו אם אוכל ללא צלחת או שמאכל בשרי רותח נחת על השולחן מחוץ לצלחת,שיחמיר לא לאכול אותה חתיכה אם כל כך חושש.
    אצל בני ספרד לא קיים מושג של שולחן חלבי ושולחן בשרי.פשוט לא קיים.

  2. כיון שהעצה שלך שאם נפל לא יאכל היא עצה לא נכונה, רוצים שיהיה גלאט, ממילא הסברת היטב למה כתבתי מה שכתבתי. ואגב זה לא נכון, אם יפול יכול לאכול כי זה לא בן יומו, אלא שבכל זאת כשרוצים לעשות משהו לקבוע עושים גלאט כאשר זה בקל.
    מה שאמרת לגבי אצל בני ספרד לא קיים… מזכיר לי מה שהיה פעם בשיעור של מרן הגר"ש וואזנר לפני שנים רבות בהל' נדה, כאשר אחד האברכים שאל: אבל בדרך כלל אצל נשים זה…. שאל אותו הרב וואזנר: כמה נשים יש לך? יש לנו תחושה לפעמים שמה שאנחנו מכירים בסביבה הקרובה כך אצל כולם… אני מוכן להתחייב לך בבירור שאצל בני תורה ספרדים רבים מאוד, יש מפה לבשרי! לא אוכלים על הפורמייקה עצמה גם חלבי וגם בשרי, באחריות מלאה. [כמובן זו כוונת השואל ולא שיש לו שני שולחנות במטבח..]

  3. אכן ידעתי שאם זה אינו בן יומו יכול לאכול ומותר, אבל חששתי מהתגובה לכתוב את זה, אומנם זה מותר, אבל אני לא חושב שיאכלו, בימנו שיש שפע ברוך השם, ודאי יוותרו על הקציצה הבודדת שנפלה מחוץ לצלחת.

    עכ"פ אני מכיר באמת המון אנשים גם מבני ספרד וגם מבני אשכנז וגם מבני תימן, ואני חושב שמנהג מפות נפרדות המיועדות לחלב ולבשר קיים רק אצל בני אשכנז, אומנם ודאי שבני ספרד ואני בינהם מחליפים מפות למפות נקיות שכובסו לפני הארוחה אבל, מפה שלעולם יאכלו עליה בשרי ואחרת שלעולם יאכלו אחריה חלבי (גם אחר כיבוס) הא מנן לן? את זה אין אצל בני ספרד.

    עכ"פ ילקוט יוסף מתיר לאכול על שולחן פורמייקא ללא מפה ובתנאי שינקה היטב את השולחן, כמבואר בילקו"י פט סעיף ב' סימנים קטנים סו,סז

    ובכל זאת, אני מאמין שרוב בתי ספרד משתמשים במפות נקיות בין לבין מצד הנהגה טובה.(אבל אני מדגיש לאו דוקא מפה שיוחדה לחלבי ואחרת שיוחדה לחלבי אלא פשוט- מפה נקיה..

    ישר כח

  4. אני מדבר על השעווניות המטבחיות הנהוגות בימי החול, ודאי שבמפות בד שבתיות מסתפקים בכיבוס או הניילון על המפה.
    עכ"פ אני חוזר על דברי שאני בטוח שבבתי בני תורה לא אוכלים על אותה פורמייקה חלבי ובשרי בלי כיסוי, למרות שאם ינקה היטב וייבש מותר מעיקר הדין לפחות לספרדים, זה מועד לפורענות, וכך מורים באתר דין…

  5. למעשה מעיקר הדיו מותר גם בשעוונית אם מנקה היטב, ודווקא שעוונית הרבה יותק קלה לניקוי כך שהחשש שהניקיון לא יהיה מספק הוא קלוש, לכן לגבי מה שכבודו כותב "מועד לפורענות" על זה רבים ממורי הוראה מבני ספרד חולקים, איני אומר זאת מעצמי, שאלתי מוצ"ים.
    התשובה הייתה שמצד הנהגה נכונה, נכון להשתמש במפות שונות, אבל מעיקר הדין כמו שכבודו הסכים לפחות לבני ספרד, מותר.
    בל נשכח שיש גם צלחות מעל המפות.
    ואני מאוד מכבד את זה שכך מורים באתר דין, וזכותו של כל גוף הוראה להורות כפי שיפוט עיניו.
    כדאי לשים מפה, אני מסכים, כך שלמעשה אין אנו חולקים אחד על השני חלילה

  6. שאמרתי ששעוונית יותר גרוע, בגלל שזה לא כיבוס, ולא כל אדם יסודי כמובך לעמוד ולקרצף עם סקוצ', ויש בתים מלאי ילדים בה וכו', וברור שאין לסמוך שיהיה נקי לגמרי, ולכן אין להורות היתר באותה שעוונית לדעתי בשום אופן.

  7. ראה כבודו, אני איני ראוי להוראה ורחוק מלהגיע להוראה וזה ידוע לשנינו.
    אבל שאלתי בבית הוראה של הרה"ג אופיר מלכה כי עניין אותי להגיע לאמת לבני ספרד, ונאמר לי ע"י שני מוצ"ים חשובים שמספיק אפילו ניגוב שעוונית במגבון ללא סבון וללא קרצופים.. ובתנאי שאוכלים על גבי צלחת ולא ישירות על השולחן..
    אין כוונה חלילה להתריס או להתעמת, אבל כך באמת מורים להלכה, רבים ממורי ההוראה לבני ספרד.
    אנא הבן אותי, לא מבקש שתסכים(זו זכות כבודו כראות עיניו) אבל אנא הבן אותי שבררתי וכך נאמר לי לא פעם ולא פעמיים.

    בהערכת כבוד

  8. מאז ומתמיד אני אומר, ובאמת לסיום הדיון כי אין טעם לכפול… בהוראת הלכה לא מספיק לדעת שו"ע, צריך להיות פרקטי, והרינו להבטיחך נאמנה, שאדם שמחזיק בית עם ילדים והוא משתמש באותה שעוונית גם למרוח סנדוויצ'ים עם גבינה בבוקר וגם אחר כך בצהריים אחרי ניגוב לאכול בשר, סופו שימצא תחת צלחת המרק הבשרי הרותח שלו שיירי גבינה, ומי שאינו מבין את זה אולי יודע שו"ע אבל אינו יודע מה טבעה של שעוונית ומה טבע הבריות… וזה לא קשור לאשכנזים וספרדים, בענין זה ההבדל הוא רק מה התיבול של המרק ועד כמה הוא חריף…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל