לתרומות לחץ כאן

מחיר מופקע עבור עבודת נגרות

שאלה:

שלום
אני ובני מנהלים חנות, בני הזמין נגר שיעשה מדפים וכו' לחנות, הנגר אמר שהמחיר הוא 14 אלף שקל, לא הייתי מרוצה מהמחיר, אבל כך הוא סיכם אתו, והסכמתי בלית ברירה.
הנגר לקח מדות, הזמין את הארונות המדפים לפי המדות שהוא מדד, והרכיב אותם, כשבאתי לחנות, אמרתי לבני, על כזו סחורה משלמים 14 אלף שקל, כל כך הרבה כסף.
בני שאל את הנגר כמה עלה לו הסחורה, הוא אמר שהסחורה עלתה לו בערך 6 וחצי אלף שקל, והוא לוקח 14 אלף ,על ההרכבה, על ההזמנה של הסחורה, וכו', בני התרגז, ואמר לו שהוא לא מוכן לשלם יותר מ-9 אלף שקל, הוא עבד בערך 10 שעות, ולא מגיע לו להרויח יותר מ-2500 ₪ על הכל, הנגר שתק, ואמר תעשה מה שאתה רוצה, הכסף זה לא העיקר, אני מוחל לך וכו'.
אחרי שכל זה קרה, מצפוני לא שקט, התקשרתי לנגר, ושאלתי אותו איך הוא לקח כזה מחיר, הוא ענה לי כך לוקחים, מרויחים על עבודת נגרות 200 אחוז, פחות או יותר, אלו המחירים. והוא סיים, אני מוחל לכם, שיהיה לכם בהצלחה.
נגר צדיק.
אבל השאלה היא האם לפי ההלכה הוא צודק בטענתו. אם אני חייב לפי ההלכה, אני כן רוצה לשלם לו.

תשובה:

שלום וברכה,

צריך לבדוק במקומות נוספים את המחיר של המדפים שמכר לכם, אם יש נגרים שלוקחים מחיר כזה לא נחשב שיש כאן אונאה וחייבים לשלם לו מחיר מלא [במקרה הנ"ל אם מחל אין חובה לשלם]. אם אין שום נגר – אפילו נגר יוקרתי – שלוקח מחיר מופקע כזה הרי זה אונאה ואין חובה לשלם לו גם אם לא היה מוחל,, כיון שהמחיר שדרש הוא אונאה אין חובה לשלם אלא לפי המחיר שוק.

בהצלחה. 

מקורות:

העבודה של הנגר נחשב מכירת מדפים, [כמבואר בשו"ע סו"ס שלג, ובקצות סימן שלט ס"ק ג] ובמכירת מטלטלים אסור למכור מעל המחיר הגבוה שיש בשוק ויש בדבר משום איסור אונאה. אבל אם המחיר נע ונד ויש נגרים שלוקחים מחיר כזה אין דין אונאה במחיר שמבקש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל