לתרומות לחץ כאן

ריבית במימון לימודים

שאלה:

האם מותר לקבל מימון לקורס כתיבת סת"ם בתמורה לכך שאכתוב לו מגילה
(שווי המגילה יותר ממחיר הקורס) האם יש בכך איסור ריבית?

תשובה:

שלום וברכה,

אסור להתנות עם החבר שישלם לו קורס לכתית סת"ם בתנאי שהחבר יכתוב לו בעתיד שיכתוב לו מגילה אם המגילה הוא מחיר יקר יותר מהקורס. אבל יכול לומר לו תתחיל מעכשיו לעשות פעולה של המגילה [שיקנה עבורו את הקלף של המגילה] ואז יוכל לשלם עבורו את המחיר של הקורס, ולא יהיה איסור ריבית במה שפורע עבורו את המגילה כיון שהחבר כבר התחיל את העבודה של המגילה מיד עכשיו.

בקיצור: אם הלווה מתחיל את הפעולות שנדרשות עבור המגילה עכשיו אין איסור ריבית.

בהצלחה.

מקורות:

אם משלם לו קורס לימודים ופורע לו מגילה שווה יותר דינו כפסיקה בהוזלה שאסורה – כמבואר בשו"ע סימן קעה.

אבל אם הלווה מתחיל בפעולה עבורו מיד עכשיו נחשב ששוכר אותו לפועל מעכשיו ואין איסור ריבית כמבואר בשו"עסימן קעו סעיף ח: "השוכר את הפועל בימות החורף לעשות עמו בימות הקיץ בדינר ליום, ומקדים לו שכרו מעתה, ושכרו שוה בימות הקיץ סלע ליום, אסור. אבל אם אמר לו: עשה עמי מלאכה מהיום ועד זמן פלוני בדינר ביום, מותר, דכיון שמתחיל לעשות עמו מעתה אינו נראה כנוטל שכר מעותיו שמקדים לו".

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. לא ברור לי כל כך אם אפשר לדמותו ל"עשה עמי מלאכה מהיום ועד זמן פלוני כי שם מדובר בשוכר פועל שיש בידו היכולת לבצע את המלאכה כבר עכשיו וכשמתחיל הווי מלאכה אחת ארוכה שכיוון שכבר התחילה לא מיחזי כשכר המתנת מעות.
    משא"כ כאן שאין בידו לעשות כלל את המלאכה בהווה ונראה יותר כאגר נטר.
    ולכאורה חמור זה מדבר שחסר שלוש מלאכות שאין פוסקים עליו (אף שהפועל יש בידו לעשות כל הג' מלאכות ואולי כאן זה גרוע יותר שכעת אין ביד הפועל לבצע המלאכה כלל.
    עוד יש להעיר שלפי דבריכם שיקנה הקלף וכו' וודאי אינו דומה לשוכר את הפועל כי שם איירי בשכר פעולה שעושה בקרקע וכלים של בעה"ב ואילו כאן הווי מכר גמור של חפץ ששיך לגמרי ללוה ומחוסר לימוד וכתיבה שלכאורה הוא יותר מג' מלאכות

  2. הקלף שקונה לא נחשב למכירה אלא לשכירות פועלים, כמבואר בקצות סימן שלט בשם שו"ת תורת אמת ששכר סופר שיכתוב לו כתובה כיון שכותב בקלף שלו נחשב לשכירות פועלים.
    העובדה שמתחיל הפועל היום בעבודתו נחשב שמתחיל עכשיו לשכור פועל, וגם בשו"ע שמביא שיוכל להתחיל את השכירות בקיץ נחשב כפועל מהקיץ, למרות שעדיין לא ניתן לחרוש ולזרוע את השדה. אלא כיון שמתחילה השכירות עכשיו אין זה הקדמת מעות.

  3. אתה צודק – טעיתי בקצות כתוב שזה מכירה ולא שכירות פועלים, אבל יוכל לומר לו שירכוש עבורו ויכתוב לו ובשעה שרוכש עבורו קנוי הקלף למשלח ונחשב שהתחיל לעשות פעולה שקנה עבורו קלף.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל