לתרומות לחץ כאן

טומאת כהן – התנדבות לארגון הצלה

שאלה:

האם כהן כדאי לו לכתחילה להתנדב בארגון זה, כיון שיכול להטמא למתים, ועדיף שאנשים אחרים יעסקו במלאכת קודש זו?

תשובה:

שלום וברכה

בודאי מותר להתנדב, וגם לא לחשוש לעסוק בהחייאות וכדומה למרות שהרבה פעמים נגרם טומאת מת, השרי פיקוח נפש דוחה הכל, וגם אם יש שם עוד מתנדבים, לעיתים ימצא שאדם מתרפא דוקא באמצעות איש פלוני ולא אלמוני. אבל אם הלימוד של הקורסים השונים כרוך בהטמאות למת [נדיר בקורסי חובשים, יותר מצוי בלימודי רפואה ממש] זה אסור, כיון שבשבעה זו אינו עוסק בהצלת נפשות.

כמובן, כאשר מביאים חולה לבית החולים, עדיף שפעולה זו לא תתבצע על ידי הכהן, אלא על ידי מתנדבים אחרים אם יש באיזור.

מקורות:

אגרות משה יו"ד ח"ג סי' קנ"ה ושבט הלוי חלק ג' סי' קס"ד, וראה עוד בגשר החיים פרק ו' סעיף א' סק"ד.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. ישר כח גדול.
    עצם ההצלה היתה ברורה לי שמתורת. מ"מ יש דברים המתלווים, כגון שצריך ללוות חולה שטיפל בו (באופן שאין פיקוח נפש) לבית חולים שיש שם מת, ובכגון זה, לא נראה לי שבמציאות אינו יכול להישמט ולחכות למישהו אחר שיכנס לבית החולים במקומו. או עוד אופנים אחרים שיכול להיכשל בטומאת מת, בלי ההיתר שמטפל בפיקוח נפש, האם בגלל בעיות אלו, כדי שימנע?

  2. חולה שצריך להתפנות לבית החולים זה 99% מהמקרים פיקוח נפש, ובודאי החובש לא יכול לקבל החלטה לבדו שאין בזה פיקוח נפש… כך שודאי מותר. טכנית כאן בארץ ישראל לפחות, כאשר יש קריאה באים כמה מתנדבים, כמו כן הפינוי תמיד על ידי אמבולנס של מד"א ולא על ידי אירגוני ההצלה, ואז הם מלווים.

  3. במחילה מהרבנים אך לא זכיתי להבין דין זה. בהלכות שבת הרי הכלל הוא "הזריז נשכר והנשאל מגונה" ולא עושים ע"י נשים וקטנים אלא ע"י גדולי ישראל כיון שעד שימתינו לאדם אחר (גוי או קטנים וכדו') יסתכן החולה. ומאי שנא הכא שיצטרכו להעדיף א' שאינו כהן? בזמן שהם דנים מי כהן ומי לא מוטל לפניהם מקרה של פקו"נ! כמו"כ בענין הלימוד (גם במקרה של רופא), הרי זה הכנה רבתי ואם לא ילמד לא יוכל לרפאות וכשם שהתירו סופו משום תחילתו כ"ש הכא היה צריך להיות שיתירו תחילתו משום סופו!

  4. 1. פרקטית זה לא מתנהל כמו שאתה כותב. כשיש אירוע מכל כיוון מגיעים אופנועים רכבים וכו', מטפלים בבן אדם ואז יש צורך שמישהו יתלווה אליו, זה יכול זה לא יכול, זה אשתו זה אבא שלו ואחד מתנדב, אז הכהן לא צריך להיות המתנדב אם אין צורך. כמובן שכאשר לא זו הסיטואציה ויש צורך במהירות ואין מישהו זמין ולא מתקיים כזה דיון אתה צודק וזה בכלל דברינו.
    2. מכל העולם רק הכהן צריך ללמוד רפואה? אם זה כרוך באיסורים ישאיר את זה לישראלים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל