לתרומות לחץ כאן

תספורת בימי ספירה לצורך פרנסה

שאלה:

שלום לכבוד הרב שליט"א

מישהו שעבודתו דרש ממנו לעשות תמונה מקצועי על ידי צלם מקצועי למטרת פירסום ואתר החברה וכו'.

נניח שזה סיבה מספיקה לו להסתפר ובפרטי הדרישה דחופה ושהרבה לוקחים נכרים ולא ייחשב מכובד אצלם המראה של ספירת העומר, מה שאין כן אצלנו שנחשב מראה איש יראי שמים.

והנידון הוא האם צריך לעשות התרת נדרים כיון שכבר נהג קצת מניעת תספורת וגם האם עליו להמשיך אחרי ל"ג בעומר עם גדול השיער ודיני אבלות? או אמרינן כיון שהתירו לו התירו לגמרי?

לא מדובר כאן לגלח לגמרי חלילה אלא רק לסדר שיער וקצת צדדי הזקן להיות מסודר. על זה שאלו.

תודה רבה
ברכה הצחלה ושלום

תשובה:

שלום וברכה

אם אמנם אכן מדובר במקרה שאכן יש בכך הפסד פרנסה, נראה שיש מקום להקל בדברים, ראה אגרות משה או"ח ח"ד סי' קב. [הבאנו את דבריו במקורות למטה], אבל אם מדובר בסתם רווח צדדי ולא משהו מהותי בפרנסתו של אותו אדם, לא נראה שאפשר להקל באיסור תספורת. [ההגדרה שההגאון רבי משה פיינשטן זצ"ל כותב היא שאם יש לו בגלל הדבר הפסד ממון, והשאלה האם כאן מדובר באופן שהוא מפסיד בעבור זה, ואולי אפשר לבקש בכ"ז בגלל שיש כאן ענין דתי חשוב, ולהציע לעשות את הדברים בעצמך מיד אחר שלושת השבועות, ואז אולי הבעלים יסכים]

בהצלחה.

מקורות:

שו"ת אגרות משה אורח חיים חלק ד סימן קב

הנה אם אחד עוסק באיזה מסחר למלאכה שאם לא יסתפר את זקנו בימי הספירה ובימים שבין י"ז בתמוז לט' באב יהיה לו הפסד ממון אז מותר כי לא נהגו במקום הפסד. אבל בשבוע שחל בו ט' באב שאסור מדינא דגמ' סוף תענית (ל ע"א) אין להתיר. ידידו, משה פיינשטיין.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. אם מזכירים את הפסק של ר' פנשטיין זצ"ל מן הראוי להזכיר גם מעשה שהיה אתו שאלה הזאת גופא. אדם בא לשאול האם מותר לו לגלח בספירה לצורך ראיון עבודה והוא פסק לאיסור. ברגע האחרון השואל שהיה בלחץ גם בגלל התקופה הארוכה שעברה לו באבטלה ובחיפוש עבודה וכעת יש לו הזדמנות שגם היתה אמורה להכניס מעבר לממוצע אך שזה לא יהיה המעכב האחרון לא התגבר על עצמו וגילח. כשהגיע לראיון קבל את פניו כושי שהשאלה הראשונה היתה "אתה יהודי"? כשהתשובה היתה חיובית הכושי המשיך לשאול "אני מכיר קצת יהודים באיזור שלי. כעת אתם בתקופה שלא מתגלחים, אז איך זה פתאום נעלם לך הזקן"? וככה הכושי סרב לקבלו לעבודה בטענה שאדם שבסולם הערכים שלו הרווחים יותר חשובים מהדת אינו אדם שיוכל לסמוך עליו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל