שאלה:
א. מי שאכל סעודת פת בשחרית האם יש לו היתר לאכול שנית סעודת פורים אם נתאחר עד אחר שעה עשירית שהלא כבר יצא יד"ח בסעודת שחרית
ב. מי שרוצה לעשות "פורס מפה ומקדש" מתי יאמר מזמורי לכו נרננה…
אשמח אם תוכלו לציין מקורות לשאלות הנ"ל
תשובה:
שלום וברכה,
1. אם כוונתו לקיים את המצוה דוקא בסעודה השניה ודאי לכאורה שרשאי לאכול, אבל יש לצדד שכל מה שאוכל פת ביום זה הוא מצוה, ולכן בכל מקרה מותר כל שהכוונה לסעודת פורים, אמנם להלכה אם אכל כבר לשם סעודת פורים אין להקל.
2. מאותה סיבה שאינו מתפלל ערבית באמצע הסעודה כי זה יגרום לתיאבונו להסתם, גם קבלת שבת אינו אומר, אלא רק מקבל שבת בדיבור ומקדש [אם רוצה יכול לומר את המזמורים הללו אחר הסעודה].
.
מקורות:
1.דעת המהרש”ל (סימן מח, בשם הרב יעקב פולאק, שגרס כן בדברי המרדכי שבת פ”ב, סימן רעח) שחייב אדם לאכול פת בסעודת פורים, ולכן אם שכח לומר “על הניסים” בברכת המזון חוזר לברך שוב (כיון שמדובר בסעודה שחייב לאכול בה פת). עוד חידש שם שגם אם כבר אכל פעם אחת פת, עדיין כיון שאכל פת שוב בסעודת הפורים, חוזר אם שכח “על הניסים” מחמת חובת אכילת פת בשעת הסעודה. משמע שהכל נחשב סעודת פורים. וצ"ע.
האם יש מקום לאמירת המזמורים בשעה שעומד להתפלל ערבית או שעבר זמנו
בהחלט יש מקום לומר. אמנם רע עלי המעשה בהרבה קהילות שמתפללים מנחה סמוך מאוד לשקיעה והקבלת שבת כבר נאמרת לאחר השקיעה, שמפסידים עיקר הענין, אבל ענין יש בכל מקרה.
השאר תגובה