שאלה:
שלום הרב,
1) אסור להתפלל מול כל דבר שיש לו השתקפות?חלון?נילון?דלת של מכונית?
2) אם אני התבלבלתי בתפילה בברכות שמע וחזרי משפט אחורה ואז מסתבר שאמרתי את המשפט הזה וחזרתי על המשפט פעמיים. זה הפסק?
תשובה:
שלום רב
חלון זכוכית אף פעם אינו כמראה ממש, ויש צורך בהתבוננות, לכן אם אפשר עדיף להמנע, אבל כשזה כרוך בטירחה אפשר כך להתפלל.
זה בסדר למרות שחזרת פעמיים.
ערב מבורך.
מקורות:
ראה שבט הלוי ח"ט סי' כא.
לכאורה יתכן שאפשר לצרף-גם דעת המהרש"ם שגם הדמות שנראה במראה הרי גם משתחווה אליו בו זמנית.
לא הבנתי
שלום הרב,
לגבי שאלה (2) גם שתפילת שמונה עשרה אותו דין?
יהודה ד. לפי שיטה זאת זה אורמ שגם אפשר להתפלל מול מראה!, אך זה לא נראה כעבוקה זרה?!
1. כן.
2. בינתיים לא הבנו מה כתב הרב יהודה.
שלום הרב,
אני חושב שהוא התכוון להגיד שמהרש"ם התיר(בזה אני לא בטוח כי הרב יהודה לא כתב את המילה 'התיר') כי כשמשתחווים כלפי מראה אז גם הדמות במראה (שהיא בעצם המשתחווה) גם כן משתחווה כלפיו וזה לא נראה כאילו הוא משתחווה לאדם שעומד זקוף.
כך אני הבנתי אך לא יודע אם הדין שונה לפי הסבר זה.
זה סוג של חידון?
אכן כך, המהרש"ם בספרו או"ח סי' צ' סעי' כב' כתב לתמוה בדין זה ,שאם האיסור הוא משום בלבול בכוונת התפילה,אז בעיניים סגורים לכאורה לא יהיה בעיה,אבל אם הטעם שנראה כמשתחווה,אז לכאורה עדין יהיה אסור,ועל זה הוא תמה, הרי הדמות במראה הרי משתחווה באותו אופן לזמן גם אליו.ומוסיף שגם למחירים,במקרה ומדובר בצל האדם המתפלל שנראה לפניו על הקיר בודאי יהיה אפשר לסמוך על התמיכה שלו.-ולכן לדעתי המניה,כתבתי לכם שגם בציור דנן בחלון ניתן לצרף את תמיכת לדעת המהרש"ם להיתר,וכמו שהמהרש'ם ז"ל לא הצריך להגיע לטעם ההתבוננות בשביל להתיר את הצל גם למחירים.
שלום הרב,
אם התפללתי שמונה עשרה קרוב לקיר והיה על הקיר צל שלי.
זה מעכב?
אחרי כל מה ששאלת אתה הרי יודע שאין בעיה…
השאר תגובה