לתרומות לחץ כאן

צירופי דרבנן במלאכות שבת

שאלה:

שלום כבוד הרב.
לכאורה יש סתירה במשנה ברורה בין סימן שיד ס"ק יא באמצע שמתיר מעיקר הדין להוציא סכין שתקוע בכותל כי אין מתכוין להרחיב הגומא וזה מלאכה שאינה צריכה לגופה ומקלקל וכלאחר יד.
א: אולם בסימן שלז שער הציון ס"ק ב אסר לגרור דבר כבד אע"פ שיש את הסברות שלעיל כדי להתיר. והתיר רק בצרוף תוס' ורש"י שאין גזירה אטו, במקום מרוצף.
ב: סימן שלז ס"ק יט פוסק לאסור אף שיש את הסברות לעיל להדיא עדיין אוסר מדרבנן.
(ג: סימן שמ ס"ק יז שהתיר לאכול עוגה שיש עליה אותיות (שלא מהעוגה עצמה) רק בפיו דרך אכילה, ואסר לחתוך אותה. לכאורה יש בזה מוחק שלא על מנת לכתוב שבאמת הזכיר שם, והרי יש בזה גם כלאחר יד אז למה שלא יתיר?)

תשובה:

שלום וברכה

שאלתך הנכונה הזו כבר כתובה על גליון המשנה ברורה שלי קרוב ל20 שנה בלי פתרון ברור… נראה שהכיוון הוא שבשעת הצורך ניתן לסמוך על צירוף זה, אבל זה אינו לכתחילה, ולכן בכל מקום בנה זאת קצת אחרת לפי הענין. אדרבה אם תהיה לך תשובה ברורה יותר אשמח אם תכתוב לנו.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל