לתרומות לחץ כאן

זנגביל טחון בשבת בכלי שני / פתיחת תחבושת הגיינית בשבת

שאלה:

א.אדם ששם במזיד או בשוגג חוויג' קפה שמורכב מקינמון ואבקת זנגביל בכלי שני בשבת [זכור לי שזנגביל צריך כלי שלישי?]הקפה מותר?
ב. כתבתם באחת התשובות שאשה צריכה להכין פד מלפני שבת ומה הדין כשלא הכינה האם בכ"ז מותר [כמובן שיש בזה צער] אשמח לקבל תשובה מנומקת

תשובה:

שלום וברכה

1. אסור לשים בכלי שני, אבל בדיעבד ששמו יש להקל להשתמש.

2. בדיעבד שלא פתחו לפני שבת, יש להקל לפתוח בשבת, מחמת כבוד הבריות.

מקורות:

1. בגמרא מבואר שרק קלי הבישול מתבשלים בכלי שני, ויש לנו ספק מה הם קלי הבישול, אבל על תבלין מפורש בגמרא שאינו קלי הבישול ואינו מתבשל בכלי שני. לפי זה מן הדין היה להתיר להוסיף תבלינים לצלחת שהיא כלי שני, או במקרה שלך לכוס, אולם הפוסקים דנו, שאפשר שרק תבלין שלם שאינו שחוק אינו מתבשל בכלי שני, אבל תבלין שחוק כמו פלפל פפריקה וכדומה, מחמת הטחינה שלהם הם נעשים קלי הבישול ומתבשלים גם בכלי שני, לכן יש להחמיר שלא להוסיף אלא בכלי שלישי יש להקל [ויש שדנו צלחת ככלי שלישי בגלל המצקת]. אולם יש לזכור שדבר גוש כמו תפוח אדמה עוף וכדומה נחשב ככלי ראשון גם כשהוא בכלי שלישי ואסור להוסיף עליו תבלין. ומכל מקום בדיעבד קשה לאסור את המאכל, מחמת חשש זה, כיון שבעיקר הדין תבלין אינו קלי הבישול. ראה ארחות שבת פרק א הערה צז.

2. ראה שמירת שבת כהלכתה פרק טו סעיף פז.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. באופן כללי זה נכון, אבל כאן שמעיקר הדין גם בכלי שני יש להחמיר, ורק משום שענין של מעשה שבת קל יותר מעצם הדבר צידדנו להקל בדיעבד, כשמצטרף הנושא של גוש נראה לי להחמיר גם לספרדים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל