שאלה:
עירבבתי קפה רותח בכפית חלבית מה דין הכפיתקפהכוס?
תשובה:
כוונתך לכפית בשרית? אם כן: כאשר הכפית היא בת יומה – נגעה בבשר חם ב24 שעות האחרונות, הקפה והכוס נאסרו, והכוס טעונה הגעלה [במידה וזה אפשרי ואינה חרסיה שאין לה הכשרה], במידה ואינה בת יומה, הכפית טעונה הגעלה והקפה והכוס כשרים. בכל מקרה של ספק נוקטים שאינה בת יומה.
מסתמא היה הקפה בכלי שני וערבבו חלב אחרי זה האם מחמירים כה"ג
למעשה מחמירים שכלי שני מבליע ומפליט גם אם אינו מבשל.
אבל השו"ע פוסק בסימן קה סעיף ב ביו"ד שמותר בדיעבד בכלי שני, ולכן השתיה מותרת וודאי בלי ספק, כל מה שמחמירים זה רק לכתחילה ע"ש
כיון שהרבה מחמירים, השו"ע עצמו הביא מחלוקת והכרעת הט"ז והחוות דעת ועוד שם לחומרא, ודאי יש להגעיל את הכף, אמת שלמנהג הספרדים בכוס חרסינה יש יותר להקל שלא לזורקה, אבל את הכסף יש להגעיל. בפרט שכפי שכתב שם המנחת יעקב דבר שאפשר להגעיל דינו כלכתחילה.
אבל השו"ע הכריע! וכתב "שראוי להחמיר לכתחילה" – זאת אומרת שבדיעבד מותר. מה שהחמירו אחרונים זה לגבי הכשר כלי אך לא הפסד המאכל , חילוק ברור
לגבי הכשר הכלי הבאתי מהמנחת יעקב שגם לפי השו"ע יש להחמיר, ולגבי המאכל אכן כדבריך, אבל במאכל כה פשוט וזול לא הייתי מיקל נגד ט"ז וחוות דעת… מכינים קפה חדש..
השאר תגובה