לתרומות לחץ כאן

ברכת אשר יצר וכוונת קריאת השם ד'

שאלה:

שלום לכבוד הרב שליט"א,

יש לי שלט מכובד שקניתי עם ברכת אשר יצר. ושם כתוב "ברוך אתה אדקי אלקנו מלך וכו'" דהיינו מפורט השם "אדקי" כמו שאנו קוראים השם של ד' אותיות שאין לומר אותו השם י-ק-ו-ק.

והשאלה היא כך, אדם ששכח מה השם הכתוב בברכה זו לפי חז"ל שהוא י-ק-ו-ק ויש לכוון לאדקי, מ"מ יודע שכאשר אומר אדקי שהמתכוון להשם של ד' אותיות וכיון שאין אומרים אותו כך אופן המותר לומר. אבל אם אדם שלא שם לב שזה השם הכתוב בנוסח ברכה זו וראה שלט זה שיש לי קרה סתם ככתיבתו "אדוקי" בלי לשים לב שאף שכך אנו אומרים מ"מ הכוונה או ראיה היא לשם של ד' אותיות, וכאן ראה שם אדוקי וקרה אותו וכיון בו, האם זה לעיכוב כלשהו או יצא?

אף שבסידורים שלנו אשכנזים ובהרבה סידורים אשכנז נוסח ספרד יש כאלה שאינם כותבים השם של ד' אותיות כלל אלא שמים שני יודים כזה " יי " אבל כולם יודעים שהכוונה להשם של ד' אותיות ואף שלא רואים שזה לא לעיכוב שאם היה לא היו מדפיסים סידורים חוץ ממנו מ"מ יודעים למה רומז הב' יודים וכשאמרים אדוקי יודעים שבאמת הוא יקוק. ואז מפני זה יוצאים, מה שאין כן כאן כאשר קוראים שם אחר אף שהקריאה שווה?

תודה
ברכה הצלחה ושלום

תשובה:

זה לא מעכב בכלל, ומי יתן וכל המברכים יכוונו לשם אדנות כמו שצריך… בסת"ם זה כמובן לעיכובא. מה שכן, יש להזהר בקדושת השלט הזה.

שבוע טוב ומבורך.

מקורות:

ענין גדול שמצינו לצייר שם ה' בנקודותיו הוא לשוויתי כמו שאיתא במ"ב סי' א' ס"ק ד' וז"ל:(ד) הצדיקים – דהיינו שיצייר בנפשו תמיד איך שהוא עומד לפני השם יתברך, כי הקב"ה מלא כל הארץ כבודו. וכתבו בשם האר"י ז"ל, שיצייר שם הוי"ה תמיד נגד עיניו בניקוד יִרְאָה, כזה יִ-הְ-וָ-ה, וזהו סוד "שויתי ה' לנגדי תמיד", וזה תועלת גדול לענין היראה. ויש שהיו רגילין מחמת זה לעשות מנורות של קלף מצויירים להניח בסידורים, וכותבים בהם "שויתי ה'" וגו' בן ארבע אותיות ושארי שמות, ומנורה כזה היתה נקראת בשם "שויתי". והטעם הוא בכדי שיהיה נזכר שלא לשיח שיחה בטלה בתוך התפלה מאימת השם. וכתב בשערי תשובה בשם התבואת שור שראוי לאזור חיל לבטל המנהג, כי על פי הרוב אינם משמרים את הקלף כראוי, ותשתפכנה בראש כל חוצות, וגם כמה פעמים בא לידי מחיקת השם. ונראה דבמנורות הגדולות המצויירות על קלף שקובעים בבית הכנסת לפני העמוד תחת טבלא של זכוכית, שאין שייך בזה טעם הנ"ל, לית לן בה, עד כאן לשונו. והקובעין בעמוד בלא טבלא יש למחות בידם, כי על ידי הנרות שקובעין בעמוד, בא ברוב העיתים לידי מחיקת השם חס ושלום.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל