לתרומות לחץ כאן

שאלות במלאכת בורר

שאלה:

שלום רב תודה כמה שאלות במלאכת בורר
1 מה גדר תערובת?
2 מה זמן לאלתר?
3 שני מינים הכוונה לדוגמה תפוז ואגס?
4 הביאור הלכה בשיט ד"ה
לאכל מיד מביא את הישועות יעקב שכותב ששני מינים זה מלאכה שאינה צריכה לגופה האם למשל הפרדת מין ממינו לצורך סדר ( ולא לצורך אכילה) נחשבת מלאכה שאינה צריכה לגופה?
5 שאלה אחרונה מה עושים בסיום סעודת שבת כשמעורבב בין האוכלים שהולכים לפח גם צלחות כוסות ואוכל שנשאר לסעודה הבאה?
תודה. וסליחה על האריכות.

תשובה:

שלום וברכה

1. ההגדרה המדוייקת של תערובת היא קשה, ולא מצאנו בפוסקים דברים ברורים, אלא יותר דיונים על מקרים כאלו ואחרים, אבל למעשה ראינו בפוסקים גם תערובת של בגדים למרות שהם גדולים, ואפילו ספרים כאשר הם בערימה מעורבבת וקשה במבט ראשון לראות מה הוא כל ספר. לגבי פירות על השולחן מצאנו שיש שאמרו שכל זמן שאין ביניהם מרחק אחד מהשני כמותם, זה כבר תערובת, למרות שזה מונח על השולחן. לכן כדאי לשאול יותר שאלות ספציפיות ונכתוב מה שהובא בזה בפוסקים.

2. הרגילות לומר שלאלתר זה תוך חצי שעה לסעודה. אבל זה לא ממש מדוייק, ידועים דברי הגרש"ז אויערבך ועוד, שכאשר מדובר בסעודה גדולה וההכנה לוקחת יותר מחצי שעה זה גם בכלל לאלתר, כלומר כל זמן שנדרש להכנת הארוחה באופן רציף עד קיומה, נחשב לאלתר.

3. למשל…

4. בהחלט. הרעיון של הישועות יעקב, שמלאכה שצריכה היא רק כאשר נוצר תיקון בגוף הדבר, שקודם היה מעורב בפסולת ועכשיו הוא מתוקן באופן אוביקטיבי, לא רק רצון ספציפי רגעי של אדם מסויים.

כלים עם שאריות הפסולת לא נחשבים תערובת, אלא אם כן יש פסולת מרובה שממש מכסה את המזלג, שאז יש ליטול את המזלג, ולעשות בו שימוש מידי לפני סידורו בכיור וכדומה ראה ארחות שבת פרק ג סעי' כ.

בהצלחה

הצטרף לדיון

5 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל