לתרומות לחץ כאן

חזן שממהר ולא מאפשר לענות אמן

שאלה:

שלום כבוד הרב. כשעונים אמן יהא שמה רבה מברך וכו.., צריך לומר ברצף את האמן והיהא שמה רבה או אמן ולהפסיק קצת ואז לומר את ההמשך?
כשהחזן מאריך באמירת "ואמרו אמן" בסוף חלקי הקדיש לענות אמן כשמתחיל לומר "ואמרו אמן" כי זה לא הקדיש עצמו או לחכות לסוף "ואמרו אמן"?
אם החזן לא ממתין בין ברכה לברכה בחזרת הש"ץ או הקדיש, השומעים יכולים לענות אמן? או שבגלל שהחזן עומד מיד להתחיל כבר את הברכה הבאה אי אפשר כבר לענות על הברכה או חלק הקדיש הקודם? והאם כך ההלכה גם כאשר יוצא לשמוע אדם שמברך כמה ברכות ברצף ,כמו ברכות השחר למשל, אך אני לא יוצא ידי חובה בשמיעה ממנו? תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

אין צורך להמתין באמצע, אף שזה באמת שני דברים שונים.

כשהחזן מאריך באמרו אמן לא חייבים להמתין לו, כיון שתיבות אלו אינן מעצם הקדיש, כמבואר במשנה ברורה ס'ק קכד.

לגבי עניית אמן כשהחזן כבר התחיל ברכה אחרת, בשערי תשובה מאריך בענין זה שיש סוברים שאסור לענות על הברכה, כיון שכבר חייבים להאזין לברכה הברכה, ולכן גרוע מאוד מנהג החזנים שממהרים וגונבים למתפללים את עניית האמן… ראה משנה ברורה שם בס"ק לז.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לגבי השאלה הראשונה , האם לא צריך להפסיק קצת שיהיה היכר שאלה שני ענינים שונים עפ"י (מ"ב נו, ב)?
    לגבי השאלה השניה האם אין הכוונה שבדווקא אפשר לענות רק מיד ולא להמתין לחזן לואמרו אמן כאשר החזן מאריך "בואימרו אמן"? תודה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל