לתרומות לחץ כאן

איך אדע את ההלכות לספרדים?

שאלה:

קניתי משנה ברורה של דרשו ואני הולך לפי עדות המזרח. איך אני יכול לדעת את ההלכה הסופית של הספרדים אם אין לי שולחן ערוך בבית. ואני לפעמים לומד גם לבד אז אני רוצה לדעת שאני לומד את הלכה הסופית של ספרדים עדות המזרח ולא אשכנזים. תודה

תשובה:

שלום וברכה

ראשית במשנה ברורה הזה מובאים גם הרבה מפסקי רבותינו הספרדים… שנית יש משנה ברורה דומה בשם תפארת שמיוחד לפסקי רבנים ספרדים… ככלל שולחן ערוך יש לך מעל הטקסט של המשנה ברורה, אבל כמובן זה לא ממצה ולא תדע משם כל פרט, חשוב שיהיה לך רב לשאול אותו במקרה של ספק האם אצל הספרדים זה שונה [ברוב הדברים אין הבדל בין אשכנזים לספרדים] כמו כן תוכל להעזר בספרים של רבנים ספרדים, אן זה אור לציון או חזון עובדיה וכמובן בן איש חי וכף החיים…], לגבי מעגל השנה כדאי לקנות את הלוח שנה של ישיבת אהבת שלום, זה עולה כמה שקלים ויש שם את כל ההלכות של הספרדים לכ ימות השנה בצורה מדהימה, אני מכיר את הפרויקט מקרוב כיון שידיד טוב שלי עורך את הלוח, זה מצויין ממש ומומלץ מאוד!

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. שלום רב לכבוד תורתכם,
    לענ"ד הדרך הנכונה היא שילוב של משנה ברורה (שהוא כידוע ספר נפלא וחובה בכל ארון ספרים יהודי) לבין ספרי אחרוני אחרונים מפוסקי ספרד כמו הילקוט יוסף, חזון עובדיה וכד'.

    הרי ההבדלים בין בני אשכנז לבני ספרד בפסיקה הם די מהותיים והשוני אינו קטן..

    נתאר לעצמנו שבן ספרד שמתחיל את דרכו בלימוד ההלכה, פותח משנה ברורה כדי ללמוד הלכות ברכת הגומל למשל, ומבין מהמשנה ברורה שכל גדר של ניצלו חייו עליו לברך ברכת הגומל. והוא מברך הגומל כאשר למשל היה חלילה מעורב בתאונת דרכים או כמעט וטבע בנהר למשל.
    אז הוא למעשה מברך שלא כדעת השו"ע שבני ספרד קיבלו עליהם הוראותיו.
    או למשל, מקרה הפוך, שהוא נוסע מעיר לעיר יותר מ72 דקות, ולפי מה שלומד במשנה ברורה, מבין שלא צריך לברך הגומל על נסיעה שכזו, אבל רוב ככל בני ספרד כן נוהגים לברך על נסיעות בין עירוניות כאלה. אז מפסיד ברכות!

    דרך אגב אני אישית מאוד אוהב את מהדורת "דרשו" של משנה ברורה וזה ספר המעטר את ארון הספרי קודש שלי, אבל ללא לימוד של הלכה פסוקה מאחרוני פוסקי ספרד, אחריתו מי ישורנה?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל