שאלה:
היום בזמנינו שהמנהג לשלם לבעל מקצוע כגון מתקן מכשירי חשמל או אינסטלטור מיד בסיום העבודה, האם מי שלא עושה כן ומשלם לפני סוף היום כדין התורה – שלא יעבור עליו השמש, האם אינו עושה כדין?
תשובה:
שלום וברכה,
האיסורים של "לא תלין שכרו" ומצוות עשה של "ביומו תתן שכרו" חלים רק בסוף היום – לעובד שעבד ביום. ובסוף הלילה – לעובד שעבד בלילה. וכך קבעה התורה את האיסורים, ולכן גם בעלי מלאכה בעבודות קטנות שמקובל לשלם בסוף העבודה, אם לא שילם מיד אינו עובר על האיסור אלא בסוף היום.
יש לעיין שמצאנו בגמרא ובשו"ע שמי שדוחה את התשלום עובר בעוד איסורי תורה, ואחד מהאיסורים איסור מדברי קבלה: "אל תאמר לרעך לך ושוב ומחר אתן" ואיסור זה חל גם כאשר אין את האיסורים של בל תלין, אלא כל זמן שדוחה את השלום עובר. ויש לדון בבעלי מקצוע בעבודות קצרות שמשלמים מיד בסוף העבודה האם עובר בלאו זה, או שמאחר ונתנו לו רשות עד סוף היום, ממילא אינו עובר גם על איסור מדברי קבלה. ויל"ע.
בהצלחה.
מקורות:
ראה שו"ע חו"מ סימן שלט.