לתרומות לחץ כאן

הגזירה אמת והחריצות שקר

שאלה:

שלום הרב,

קראתי מאמר של הרב זאב ויטמן(די קצר) אשמח שתקרא אותו לפני שתענה על שאלתי: למציאת המאמר; ותחפש הגזירה אמת והחריצות שקר. תיכנס לתוצאה החמישית מלמעלה של ישיבת הר עציון. יש כמה דעות המצויות שם למשל דעת הרמב"ן שנראה מדעתו שאמנם יש גזירה א-לוהית אבל לא על כל אחד ובכן דעת הרשבש והרמבם: כך גם דעתו של ר' שלמה בן ר' שמעון דוראן (שו"ת הרשב"ש סימן קצ"ה). במקרה והקדוש ברוך הוא גזר על אדם מסוים וכתב אותו לחיים, מסביר הרשב"ש, הוא ידאג להצילו בכל מקרה ובכל מצב גם ללא השתדלות מצד האדם. אולם, רוב האנשים אינם נדונים בראש השנה לא לחיים ולא למוות אלא נשארים במסגרת פוטנציאל החיים המקורי שלהם. אנשים אלו נתונים למקרים ולרוב לגביהם דווקא החריצות אמת ויש מקום רב לצוות על הזהירות, על הרפואה, שלא לעמוד במקום סכנה וכדומה.

בדרך זו הולך הרמב"ם במורה נבוכים (חלק ג' פרק י"ב) שלדעתו מקור רוב הרעות בעולם איננו הקב"ה אלא הטבע והמקריות או האדם המזיק לזולתו או לעצמו. ממילא, אין ליחס רעות אלו לקדוש ברוך הוא ולהחלטותיו.

לכן נמצאתי בשאלה: מאידך גיסא בכל זאת יש האלו שלדעתם הכל מאת ד' וכל דבר מאת הקב"ה או כמו הדעה שציינתי לעיל(הרשבש והרמבן והרמבם) שיש גזירה א-לוהית ובמקרה כזה היא תתממש אך ברוב החיים הקב"ה מהניג את עולמו בדרך הטבע והאדם נתון למקריות או אולי הכל מהקב"ה.

תשובה:

שלום וברכה

ברור הדבר שגם לשיטות אלו שציינת הכל מאת ה', ואסביר כאן שתי נקודות חשובות: 1. כוונתם שיש אדם שמחמת רשעו נגזר עליו להיות עזוב למקרים. כלומר יש אדם שנחתם לחיים, יש שנחתם למיתה, ויש שנחתם להיות עזוב למקרים, אדם כזה אכן תלוי הדבר בהשתדלותו… יתירה מזו, יש שיטה חדשנית מאוד של רבינו בחיי שרק צדיקים לא מושפעים מהמקרים, וראה מה שביארתי בדבריו כאן. 2. כל הענין הזה לא חורג בכהוא זה מהשגחת ה'! הרי אנחנו יודעים שהקב"ה מנהיג את העולם בכל שניה, והוא גולל אור מפני חושך וחושך מפני אור, ממציא ומהווה את כל הבריאה מחדש בכל רגע ורגע וכו', כך שפשוט שאין משהו ש"נעלם מעיניו ואינו מושגח על ידו", אלא שאדם זה שנגזר עליו להיות עזוב כביכול למקרים, כך היא ההשגחה לגביו, שאנשים יוכלו לבחור להזיק לו, אן שאם יכנס למקום סכנה אין לו זכויות כדי להנצל, ואז – בורא עולם ממית אותו, כפי שהוא מהווה כל דבר בכל רגע…

ברכה והצלחה

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. למעשה יש חובת השתדלות בכל תהלוכות החיים, יש שאמרו בשם הגר"א שבשידוכים אין חובה כזו אולם גם בזה ההוראה המקובלת היא להשתדל בדרכי הטבע.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל