שאלה:
בס״ד
האם צריך לברך ״לישב בסוכה״ כל פעם שנכנסים לאכול בה?
תשובה:
מועדים לשמחה,
מברכים ברכת 'לישב בסוכה' רק על פת יותר מכביצה או על מזונות יותר מכביצה. כשאוכלים מזונות יותר מכביצה יש להשתהות כמה דקות בסוכה לאחר האכילה.
מקורות:
סימן תרל"ט סעיף ב', ומ"ב שם ס"ק טז בשם השערי תשובה
ואני מברך לפני הברכה על המאכל? כי לדוגמא כשני אוכל לחם אני נוטל ידיים לפני, אז בין לבין מן הסתם אני לא יכול לברך, מצד שני אני לא אמור לברך לישב בסוכה לפני?
לא צריך לברך לפני הנטילה.
יש פסיק אחרי הלא?
או שהכוונה היא לברך לאחר הברכה על הלחם?
אין פסיק, מברכים אחרי המוציא.
מנהג הספרדים
שלום וברכה מדוע הרב לא מדגיש שלספרדים כידוע רק אם אוכל פת יותר מכביצה מברך לישב בסוכה אך על מזונות לא מברכים אלא אם כן קבע סעודה?
תודה רבה
אינני יודע מנין לקבוע שכך מנהג הספרדים אבל נכון הדבר שכך הורה הגר"ע יוסף ויישר כח על התוספת.
אכן כך מנהג הספרדים – שיעור מזונות של מעל כביצה חייב בסוכה אבל לא מברכים לישב בסוכה אלא אם כן אכל שיעור של 3 ביצים,ולא משנה אם מדובר במיני מזונות כגון מאפים או מאכל מבושל ממיני מזונות כגון פסטה.
פחות משיעור 3 ביצים מזונות אין לבני ספרד לברך.
אני מצטרף לבקשה לחלק בין בני ספרד לבני אשכנז היכן שיש לחלק..
מוקיר מאוד פועלכם!
כמי ששואל הרבה באתר אני משוכנע שאתה רואה שאנחנו משתדלים רבות להביא ממנהגי כל העדות.
אכן, כמי ששואל רבות עוד מתחילת דרכי בעולם התשובה אני נהנה מאוד לקרוא את תשובותיכם המחכימות ואכן התשובות מפורטות ומביאות מהמנהגים השונים.
דווקא משום הערכתי וחיבתי הרבה מאוד אליכם, אני הקטן מעז לפצות פה ולומר שבענייני ברכות הדבר רגיש הרבה יותר וחשוב להקפיד שלא תצא חלילה ברכה לבטלה או שאינה צריכה או אפילו שלא כמנהג העדה (שמנהג ישראל תורה הוא), ובפרט אני רגיש יותר לנושא ברכות כיוון שאני בן ספרד וכידוע בקרב בני ספרד שקיבלו עליהם חד משמעית את הוראות מרן הבית יוסף, ברכה לבטלה היא איסור תורה מהחמורים שיש.
הערכתי ותודתי אליכם אינה ניתנת לשיעור!
עושים כל השתדלות, ובעז"ה מתפללים שלא יצא מכשול תחת ידינו. הרב המשיב בתשובה הוא חדש באתר, רב גדול מאוד וחשוב אבל רק שבוע נמצא איתנו, אחדד לו את הענין.
ישר כח!
כולם אהובים, כולם ברורים וכולם עושים רצון קונם!
אני מקנא בזכויות שלכם, לו הייתי זוכה יום אחד להיות מורה הוראות, הייתי רוצה לזכות אף אני כמותכם!
אתה אחד היהודים הכי קדושים שאני מכיר..
לצערי כבודו טועה בי, אני רחוק מאוד מזה..
אומנם, מאוד מאוד הייתי רוצה לעשות רצון בוראי כראוי ויש לי רצונות רבים לקדושה, אך הדרך כל כך רחוקה… שנזכה:)
אתה רק מוכיח שצדקתי…. הבעיה שלנו היא עם האנשים שבטוחים שהם כבר בסדר גמור…
שלום, ראיתי שלפי המשנ"ב (תרלט ס"ק מו), יכול לברך גם על דברים שהם לא פת או מזונות. האם כך גם נוהגים האשכנזים למעשה?
המנהג הרווח הוא לברך רק על יותר מכביצה מזונות, אמנם רבים מבני ליטא נהגו בזה כשיטת הגר"א וכפי שנהג החזון איש, שכאשר בכל משך ישיבה זו לא יאכל, יברך גם על עצם השהייה לבד, ורק אם יאכל ימתין לאכילתו, וכן היה מורה הגר"נ קרליץ.
האם מברכים לישב על פת גם כשישב לפני זה בסוכה ובירך מוקדם יותר?
אם כבר בירך ולא יצא מן הסוכה אינו חוזר ומברך.
השאר תגובה