שאלה:
שלום כבוד הרב
אני ספרדי ,שאלנו מה הגדר של מאכל לח אותו לא ניתן לחמם או לבשל על הפלטה בשבת?איך אני יודע לדעת אם הוא לח או לא?
תודה לרב
תשובה:
שלום וברכה
כל דבר שיש לו רוטב, לדעת רוב הפוסקים הוא מאכל לח, אבל דבר יבש, גם אם יש בו קצת שמנונית, כמו שניצל קציצה חתיכת קוגל וכדומה, זה מאכל יבש. לדעת הגר"ע יוסף כל שהמיעוט הוא לח והעיקר יבש, כמו בשר או דג עם רוטב, זה נחשב מאכל יבש שמותר להניח על הפלטה, אלא שכאמור רבים חלקו עליו בענין זה.
מקורות:
כידוע איסור בישול אחר בישול אינו אלא במאכל לח אבל במאכל יבש אין בישול אחר בישול ומותר לחמם בשבת מאכל יבש שכבר התבשל כל צרכו, אמנם נחלקו הפוסקים איך הדין במאכל שרובו יבש ומיעוטו לח האם הוא נידון כמאכל יבש שמותר לחממו או לא, דעת המנחת כהן שדנים אותו כמאכל יבש ומותר לחממו אמנם הא”ר [שיח,יא] חולק עליו וסובר שאסור לחממו אף אם רובו יבש. וכן הסכמת הרבה פוסקים עיין באג”מ ח”ד סי’ ע”ד אות ז’, ועיין בספר מאור השבת ח”ב ס”ו שכתב בשם כמה פוסקים שהמנהג להחמיר.
תודה לרב
אבל שאלתי מהו הגדר ז"א איך אני יודע אם הוא לח או לא?
למשל מטבוחה מבושלת ?
מטבוחה זה ודאי דבר לח, הרי עיקרו רוטב…. כל דבר שיש בו רוטב ניכר הוא לח.
השאר תגובה