לתרומות לחץ כאן

להלשין למשטרה על גנב

שאלה:

שלום לכבוד הרבנים היקרים..שאלתי היא, למדתי שיש הלכה כזאת שניקראת מוסר ואסור לימסור לשילטונות..קצת לא מובן לי הנושא אם ראיתי גנב שפורץ לבית. או כל סוג של עבירה שהיא פלילית ומסוכנת לציבור האם גם כן הדין הזה תקף?אשמח לתשובה מהמקורות

תשובה:

אמר לי הגאון הרב זלמן נחמיה גולדברג שליט"א: ישנה תביעה פלילית וישנה תביעה אזרחית. תביעה פלילית – תביעה נגד אדם שלא נהג כחוק. מטרת התביעה בתביעה פלילית כדי למעט עבריינים. התביעה היא של המדינה נגד אותו בן אדם, ולא תביעה אישית של התובע. וכיום בית הדין אין להם כוח להעניש את העבריינים, ולכן המשטרה הם כשליחי בית הדין להעניש את העבריינים. ועל זה אמרו בית מכין ועונשין שלא מן הדין – (ראה שו"ע חו"מ סימן ב). ועונשי המשטרה שעונשים שלא לפי הלכה, הם שלוחי בית דין שהיו אמורים לעושת כן אילו היה להם כוח לכך.

תביעה אזרחית – תביעה אדם פרטי בדין ודברים שיש לו נגדו, תביעה כזו יש לעשותה דוקא בבית דין ולא בבית משפט. ועל זה אמרו חז"ל שאם פונה לבית משפט מרים יד בתורת משה.

להלשין על גנב יש היתרים נוספים: בפתחי חושן (חלק נזקין פרק ד הערה יא) כתב שדינו כבא במחתרת שחייב מיתה, וכ"ש שמותר למוסרו. ואחר מעשה הגנבה, אם הוחזק לגנב, דינו כהוחזק למסור שמותר להלשין עליו. 

בהצלחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. הדין שצריך להזהירו נאמר באדם שעוסק בזיופים ומסכן את הציבור. אבל גנב אין צורך להזהירו. וכן אדם שעבר עברה פלילית שקשורה לחיי אדם – מותר להלשין עליו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל