שאלה:
שלום ,
אני בשנת אבל על אבא.
אני בהריון מתקדם.
שמעתי לאחרונה שאם אישה יולדת בן זכר בתוך שנת אבל מידת הדין מבוטלת ונתרפאה כל המשפחה. מה זה אומר ? מה זה מידת דין מבוטלת ומה זה של המשפחה התרפאה? והאם זה טוב לאבא שלי ז"ל?
תשובה:
הדבר הזה כתוב בירושלמי מועד קטן פרק ג הלכה ז, והרעיון הוא , שכשם שכאשר נפטר מישהו במשפחה זה סוג של סימן רע למשפחה, שמידת הדין מתוחה עליהם, כאשר יש לידה במשפחה זה ברכה וסימן טוב למידת החסד המושפעת עליהם. אין לזה קשר לנפטר, הרעיון הוא ביחס לכללות המשפחה.
איך זה סימן רע למשפחה? כל בן אדם בא לעשות את התיקון שלו זה שאבא שלי סיים את התיקון זה אומר שמידת נדין מתוחה עלינו? אנחנו משפחה מאמינה ששומרת שבתועושה מצוות איך אפשר להגיד שמידת הדין מתוחה עלינו ויש עלינו סימן רע? זה שאבא שלי היה חולה סרטן גם סימן רע למשפחה?? לא מבינה את הפירוש
נכון הדבר שכל אדם בא בסוף לקיצו, אבל תמיד כאשר משהו רע קורה, זה בגלל שנעשה דין, אבלים תמיד יש עליהם דין ולכן לא אומרים תחנון בבית האבל כי בלאו הכי כבר יש עליו מידת הדין ואין להוסיף, שפע טובה בא מחסד וחסרון בא מדין. זה לא אומר שאתם לא בסדר חלילה, אבל אתם באבל…
האם יש נפקא מינא להלכה? מבחינת הקלות באבל?
לא, אין שום הקלות באבל, זה כלל לא הנושא, יש רק שמחה על המזל המתהפך בעזרת ה' לטובה.
האם זה נאמר דווקא על אבילות או שבכל צרה שנפלה על משפחה ולאחמ"כ נולד בן אומרים שנתרפאה המשפחה
מסתבר שזה נכון תמיד! שתדעו רק שמחות.
זה דווקא תוך השנה?
לכאורה לאו דוקא.
הרב עובדיה ע"ה פוסק בחזון עובדיה הלכות אבלות שכן יש השלכות להלכה מהירושלמי שהתרפאה כל המשפחה שמותר להגיד שלום לאבל בתוך יב חודש כיון שהשו"ע מביא את הירושלמי כנראה לחדש את ההלכה הזו
מעניין, לא שמענו שמקילים בכך.
האם זה רק שנולד בן או גם בת ואם יש לזה מקור
בקיצור שו"ע סי' רטו כתב שזה רק בזכר משום שנאמר שכאשר זכר בא לעולם שלום בא לעולם. אמנם זה חידוש, כיון שבפשטות הרעיון הוא שכיון שיש כאן שפע של חסד זה סימן שמידת הדין סרה מהם, ולענין זה אין הבדל בין זכר לנקבה.
השאר תגובה