לתרומות לחץ כאן

מוצר שהושאל והוחזר ואח"כ נאבד

שאלה:

שאלתי מוצר לריקודים מ-2 חברות לחתונה של חברה בשווי כולל של כ- 80 שקלים
במהלך החתונה האחת החברות ששאלתי ממנה הגיעה לאולם ושאלתי אותה אם היא רוצה לקחת אותו הביתה עכשיו או שאני אביא אותו לביתה? היא אמרה שהיא רוצה לקחת אותה הביתה, בסיום החתונה באתי לחדר הציוד וראיתי שהיא הכניסה אותו לארון שהיה שם (אני השארתי את זה בצד על הרצפה ליד שאר החפצים שלי) והבנתי שהם משאירים אותו לחתונה באותו שבוע באולם(יש לנו אישור להשאיר חפצים בארון באולם- כי מדובר באולם חתונות קהילתי)למעשה אחרי כמה שבועות התקשרה אלי ושאלה אותי איפה זה ואמרה שזה לא אצלה, נכנסתי לאולם ומצאתי רק חלק ממנו(זה היה 6 חפצים מצאתי רק 4)והיא אמרה שהם לא השתמשו בזה בחתונה באותו השבוע, מי צריך לשלם להפסד(עשיתי חדשים מחומרים חדשים)?

תשובה:

שלום וברכה,

אני מבין ששאלתך שאת שאלת את הפריטים והמשאילה הניחה אותם בארון של החדר ציוד. (תיקנתי כמה מילים בשאלה).

אם המשאילה הניחה את החפצים בארון, באותו זמן שהגביהה נחשב לקניין השבה, ובאותו רגע השואלת פטורה מחיובה. ואם נאבד ההפסד על בעלת הפריטים – המשאילה.

בהצלחה.

מקורות:

כאשר הניחה השואלת את הציוד בחדר צדדי, לא נפטרה מחיובה, ולמרות שאין לה חיובי שואל, אבל יש לה חיוב של ש"ש. אבל כאשר הגביהה בעל הציוד את הציוד והניחה בארון, הסירה את כל האחריות מהשואלת, וחוזר לרשותה, והאחריות עליה בלבד.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. אם היא לא הרימה ולא שלחה אחרים להרים, זה לא נחשב השבה, והשואלת חייבת כדין שומר שכר. ורק אם אמרה המשאילה בפירוש שתניחי במקום פלוני ותיפטרי נפטרת השואלת לגמרי.
    מקורות: בשו"ע חו"מ סימן שמ סעיף ח מבואר שאם השואל שלח את החפץ השאול ביד שליח או קטן והמשאל ידע מההחזרה, נחשב השבה משעה שהגיע החפץ ליד השליח. ולמרות שהשליח הוא של השואל ולא של המשאיל הרי זו השבה. והיה נראה לומר שהוא הדים אם קשר את האופניים בידיעת השואל שיחשב השבה. אולם הנתיבות בסימן קכ ס"ק א כתב שאם שלח ביד חש"ו בידיעת השואל הרי זה השבה מדין ערב, וכל שנתן לאדם הרי זו השבה. אבל אם אמר לו שיזרוק את החוב למקום פלוני אין זה השבה עד שיגיע לידו או עד שיאמר לו 'והפטר'. הנתיבות ציין גם לשו"ע בסימן שמ, שפטור השואל כששלח על ידי שליח, וביאר שדווקא שליח מועיל לפטור, אבל אומר לו תניח במקום הפקר לא יחשב השבה.
    אולם מאחר והסתיים זמן ההשאלה, אין עליו חיובי שואל אלא חיובי שומר שכר,

  2. שאלתי אותה אם היא רוצה לקחת הביתה והיא אמרה שכן אמרתי שהשארתי את זה על הרצפה בחדר ליד החפצים שלי והיא אמרה שבסדר היא תקח את זה משם. האם זה נחשב שהיא אמרה בפירוש שאניח במקום מסיום אם היא אמרה שבסדר במקום שהנחתי?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל