לתרומות לחץ כאן

לימוד חוק לישראל בישיבות

שאלה:

לכבוד הרב שלום רב.
באופן כללי בימינו ללמוד אחרי תפילת שחרית בחוק ישראל כמנהג.
לצערי בישיבות הן הקטנות והן הגבוהות אין נוהג של לימוד מסודר יומי או כמעט יומי מחייב ללמוד בחוק לישראל.
היות וחוק לישראל משלב את כל השליש שליש שליש שאנו מחוייבים ללמוד בתוספת זוהר האם יש סיבה שלא מלמדים ממנו בימינו בישיבות בצורה שציינתי?

תשובה:

הנושא של לימוד שליש כבר נהגו לסמוך על דברי רבינו תם שתלמוד בבלי כולל הכל ויוצאים בו ידי חובה זו, אמירת חוק לישראל יותר מקובלת בין אנשים שאינם תלמידי חכמים ונזקקים לכך כדי לקבוע לימוד מסודר ומקיף וזה נהדר, אבל תלמידי חכמים שלומדים כל היום גמרא אינם מחוייבים בזה. ואין לנו לערער חלילה כלל על שיטת הלימוד בישיבות שנוסדה על ידי גדולי הדורות האחרונים.

מועדים לשמחה.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. תגובה לתשובת הרב:
    "ברור הדבר שאמירת חוק לישראל נתקנה עבור אנשים שאינם תלמידי חכמים וכו'
    אחר המחילה אלו דברים שאינם נכונים, מי שייסד את לימוד חק לישראל הוא המהרח"ו זצ"ל עפ"י מה שקבל מהאר"י הקדוש, וכך הורו לעשות מידי יום ביומו גדולי עולם כהחיד"א והגר"ח פלאג'י והבא"ח וגדולי החסידות ועוד ועוד ואכמ"ל.
    וכך היה נהוג אצל חכמי הספרדים וכל חכמי ומקובלי פורת יוסף, כולל הגרב"צ אבא שאול זצ"ל והגר"ע יוסף זצ"ל (כפי שעודד וחיזק בשיעור והובא במעדני מלך), והעיד הרב בן ציון מוצפי שליט"א שכך נהגו כל הזקנים, והדברים ידועים ומפורסמים שאינם צריכים ראייה.
    רק עתה חדשים מקרוב באו, צעירי הצאן שחושבים את עצמם לחכמים גדולים ומתוך גסות רוח רואים בזה "ביטול תורה" אוי לו לדור שכך עלה בימיו, עיניים להם ולא יראו שיש בזה סוד גדול ולעולם לא יזכו להשלים נר"ן ללא לימוד יומי של כל חלקי התורה ובפרט עם תפילין כמובא במקובלים ובחיד"א.

    על כן אחר המחילה הרבה מכבוד הרב, נא לשנות את הנוסח המובא כאן שיש בזה עלבון גדול לכל גדולי עולם שהוזכרו לעיל שכרסנו אינה כציפורן קטנה שלהם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל